×

تبلیغ غدیر قدم نهم

شماره : 1610
تاریخ : 14 آگوست 2019
963 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.3 مگابایت
5 دقیقه و 46 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بسم الله الرحمن الرحیم و بهی نستعین

پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مردم را به مدت بیست و سه سال به سوی خدا دعوت کردند . سیزده سال از این بیست و سه سال را در مکه ی مکرمه با تحّمل سختی ها و آزار و اذیت ها پای دعوت مردم به سمت خدا ماندند وقتی که دستور هجرت آمد رسول خدا صلی الله علیه و آله به مدینه هجرت کردند مدت ده سال هم در مدینه به دعوت خود و هدایت مردم تلاش کردند .

نکته ی قابل توجه این است که در سال هشتم بعداز صلح حدیبیه رسول خدا صلی الله علیه و آله به مکه تشریف بردند و عمره ای بجا آوردند . در سال نهم هجری بعد از فتح مکه هم این عمره را تکرار کردند اما در سال دهم که آخرین سال عمره شریف بود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : اعلان عمومی کنید به همه بفرماید که پیغمبر صلی الله علیه وآله گفتند : به سمت زیارت و حج تمتع می خواهیم برویم .خیال مردم این بود که آقا رسول خدا صلی الله علیه و آله می خواهند آموزش کاملی از مناسک حج و بحث حج تمتع را مطرح کنند . اما در حقیقت آنچنان بعدا” معلوم می شود اینکه پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله هدف بسیار مهم تری در این مسیر دارد لذا آقا رسول خدا صلی الله علیه و آله در این مسیر زمینه سازی کردند ابتدا در صحرای منا اولین خطبه ی پرشور خود را قرائت کردند و در این خطبه دو نکته مطرح کردند

اولین نکته : ی پیغمبر صلی الله علیه و آله اعلام عوف عمومی بود یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : مردم هر چه ظلم شد هرچه کینه توزی شد هر چه در این همه سال سختی بر پیغمبر و اهل ایمان وارد شد همه را بخشیدیم همه را حلال کردیم دل ها ی خود را از کینه و ناراحتی نسبت بهم خالی کنید و به یک تعبیر لطیف پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله می خواهد دل ها خالی از بدی بشود تا آماده ی پزیرش ولایت بشود . این اولین کاری بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام داد .

دومین نکته : دومین کار پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله این بود که روایت زیبای ثغلین را خواندند و فرمودند : إنی تارکن…………….و شروع کردند در این مورد توضیح دادن . این اولین خطبه ی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله بود . دومین خطبه ی پیامبر در مسجد خیف در منطقه ی منا که در آنجا هم ضمن بیان حدیث شریف ثغلین نکته ی زیبایی فرمودند : جبرئیل علیه السلام هدیه آورده است از خدای متعال لغب امیرالمومنین را برای حضرت علی علیه السلام .

بعد پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله این جریان را که مطرح کردند یاد آوری کردند به اصحاب که اینطور روبه روی حضرت علی علیه السلام بنشینید و سلام بدید اصحاب زانو زدند محضر امیرالمومنین علیه السلام و دست بر سینه گفتند : السلام الیک یا امیرالمومنین این نکته بسیار قابل تعملی است . زمینه سازی های پیغمبر صلی الله علیه و آله قبل از غدیر .

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی