×

تواضع در برابر خدا

شماره : 1662
تاریخ : 1 اکتبر 2019
2,661 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.7 مگابایت
6 دقیقه و 1 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

فرمودند : کسی اهل تقوا است که اهل تواضع باشد . توضع یعنی فروتنی یعنی در برابر خدا کوچکی کن در برابر خلق خدا هم کوچکی کن ؛ این دوتا باید باهم باشند بعضی ها در برابر خلق خدا کوچکی می کنند ولی در برابر خدا کوچکی نمی کنند اینان متواضع نیستند اینان کاسب هستند . جلوی مردم تواضع می کنند و خم و راست می شوند تا مردم دوتا روی یش بزارند و برای اینان بیشتر تواضع کنند .

آیت الله مجتبی تهرانی می فرمودند : تواضع یعنی کوچکی کردن در برابر یک بزرگی ؛ خوب ما بزرگتر از خدا نداریم هرکس در برابر صاحب ثروت که ظاهرا” بزرگ است کوچکی بکند در برابر صاحب قدر کوچکی بکند در برابر صاحب شهرت کوچکی بکند ولی در برابر صاحب خلقت کوچکی بکند او حقه باز و کاسب است . چون اگر بخواهید تواضع واقعی بکنید باید در برابر بزرگی اصلی بکند که بزرگی اصلی هم مال خداست .

بزرگی صاحب ثروت ؛ ثروت ش را دزد ببرد بزرگی اش را هم می برد ؛ صاحب شهرت بزرگی دارد شهرت ش تمام شود بزرگی اش هم تمام می شود اما بزرگی خدا هیچ وقت تمام نمی شود . هو اول و آخر و ظاهر و باطن ؛ پس تواضع یعنی کوچکی کردن در برابر یک بزرگ و ما کسی را بزرگتر از خدا نداریم . چرا به خلق خدا باید تواضع کنیم ؟ چون اینان مخلوق خدای بزرگ هستند قرآن سه تا تفاوت را در کوچکی بیان کرده است :

《۱》 مخلوق خدایی که صاحب علم و معرفت باشد باید بیشتر احترام بگذارید

《۲》 مخلوق خدایی که صاحب تقوا و مراقبتِ بیشتر احترام بگذارید

《۳》 مخلوق خدایی که صاحب مجاهد است بیشتر تواضع کنید .

امیرالمومنین بزرگترین متواضع عالمِ هستی است چون در برابر خدا توضع اش معرکه است در روایت آمده است حضرت امیر المومنین در شب هزار رکعت نماز می خواند و این از شدت تواضع امیرالمومنین در برابر خدا است گاهی اوقات می آمدند به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می گفتند : بی بی جان ما دیدیم علی علیه السلام در نخلستان جان داده است روی زمین افتاده بود ¡¡ حضرت فرمود : او دارد با خدای خود عشق بازی می کند او از خوف خدا غش کرده است .

حضرت علی هم امام متقین است هم امام متواضعین است نتها در برابر خدا تواضع می کند در برابر خلق خدا هم تواضع می کند در برابر پیغمبر هم تواضع می کند در برابر حضرت فاطمه متواضع است در برابر بچه یتیم متواضع است در برابر محرومان ؛ مستمندان ؛ تهی دستان متواضع است . اما گاهی اوقات رفتارِ ما با فقرا و پول دارها فرق می کند ؛ رفتار ما با ریئس و مرموس ها فرق دارد ؛ رفتار ما با شهری ها و روستایی فرق دارد ؛ گاهی اوقات در مهمانی های خود نیز بین انسان ها فرق می گذاریم.