×

ماه رمضان و حال عبادت

شماره : 1539
تاریخ : 13 می 2019
1,852 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4.1 مگابایت
9 دقیقه و 40 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

ماه مبارک رمضان ماهِ فیض بردن هست. ماهِ انتفاح هست ماهِ بهرمندی خدا هم در ماهِ رمضان شرایطی را فراهم کرده است که همه فیض ببرند همه منتفعِ شوند مگر اینکه بنده ای نا لایق و ناقابل باشد.اما زمانی که در فرصت وموقعیت نورانی ماه مبارک رمضان قرار می گیرد . حضرت حق یک برنامه ای چیده تا اوهم منتفع شود. خداوند یک کاری انجام داده است که کسی از کنار سفره ی ضیافت الله دستِ خالی بلند نشود لذا در این خطبه ای که حضرت پیغمبر (ص) در طلیعه ی ماه رمضان ایراد فرمودند : ثواب نفس های شما ثواب تسبح هست نفس کشیدن یک امر جبری هست ؛ اختیاری که نیست ما برای ادامه ی حیاط مجبوریم که نفس بکشیم ؛ برای امر جبری هم کسی پاداش و اجر ومزدی قرار نمی دهد اما خداوند مهربان برای این امر اجباری هم پاداش قرار داده است .

پیغمبر (ص) فرمودند : هر یک نفس صائم در ماهِ مبارک رمضان یک دانه ” سبحانَ الله ” می شود و در نامه ی عملش ثبت می شود .حضرت فرمودند : خواب صائم در این ماه حکم عبادت را دارد .یعنی خدا اثباب و لوازم را جوری کنارهم چیده تا همه مستفیض بشوند ؛ همه بهرمند شوند کسی از کنار این سفره دستِ خالی بلند نشود

به همین دلیل هست که وجود نازنین پیغمبر (ص) فرمودند : آن کسی که از ماه مبارک رمضان آمرزیده نشده خارج می شود شغیع ترین مردم هست بدبخت ترین مردم است .ببین دیگر چقد بی لیاقت بوده است که توی این فرصت ناب قرار گرفته کنار این سفرهِ پرنعمت نشسته و گرسنه بلند شده است تا لبِ این دریای مواج و خروشانِ فیض و رحمت رفته و لب تشنه برگشته . در ماه مبارک رمضان همه مستفیض می شوند اما نکته ی مهمی که همواره دقدقه ی اولیای خدا بوده است و نسبت به آن توجه ِ ویژه داشتن این بود که : چه کنیم تا بهره برداری ما از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان حدّاکثری شود ؟ به اون حداقل ها اکتفاع و قناعت نکنیم . در حالات مرجع عالی مقام تشیع مرحوم آیت الله بروجردی (ره) نقل می کنند که مرحوم آیت الله بروجردی از یک سال قبل از حلول ماه مبارک رمضان بعداز هر نمازِ واجب سر به سجده می گذاشت وعرض می کرد خدایا توفیق بهره برداری از فیو ضات و برکات ماه مبارک رمضان را به سید حسین بروجردی مرحمت کن .خدایا به سید حسین بروجردی عنایت بکن تا بتواند از برکات شبهای قدر مستفیض شود .حالا یک سال مانده است به ماه مبارک رمضان ! اما ایشان از الان دقدقه دارد معلوم می شود برکات و فیو ضات ماه مبارک رمضان با مابقی برکات و فیوضات قابل مقایسه نیست چیکار بکنیم که بهره برداری ما از این برکات حداکثری شود و به حد اقل ها دلخوش نباشیم قناعت نکنیم ؟ فرمودند : برای رسیدن به این مهم که مقصد خیلی با ارزش ومهمی است لذوما'”باید سه تا مرحله را پشت بگذاری تا این سه تا گام برداشته نشود بهره بردارید ما از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان حداکثری نمی شود و روزه ی ما روزه ی خاص الخاص نمی شود که حضرت پیغمبر (ص) فرمودند : چه بسا روزه دارانی که از ماهِ مبارک رمضان چیزی جز گرسنگی و تشنگی آئدشان نمی شود ماه رمضان نیامده دلهره دارد ماه رمضان هنوز نرفته خوشحال است که به حمد الله این بسات گرسنگی و تشنگی دارد جمع می شود .

ببینید این وداعی که امام سجاد علیه السلام با ماه مبارک رمضان کرده است ! حضرت در یکی از فراض های نورانی این وداع می فرماید : سلام بر تو ماهی که نیامده مشتاق ت هستم و نرفته دل تنگ ت هستم ! خدا وکیلی ما هم اینحوری هستیم ؟ یعنی ماهم قبل از حلول ماه مبارک رمضان دلتنگ ماه مبارک رمضان هستم یا نه ؟ همچین که گویند ماه رمضان دارد می آید می گویم : اوه اوه ” یاحضرت عباس ” در روز شانزده هیفته ساعت نباید چیزی بخورید نه چیزی بیا شامید ! و نرفته دلتنگ ماهِ رمضان هستیم ! از خدا مان هست که زودتر تمام شود و برود ومن هم خلاص بشوم !! علتش این است که من دریافتی از ماه مبارک رمضان ندارم . الان زیباترین رمان عالم رو من به زبان انگلیسی اگر روی ممبر بخوانم واگر شما آشنایی به زبان انگلیسی نداشته باشید می گوید : بابا این چه دارد می گوید مخِ ما را جوید بیا پایئن بس کن دیگر .خوش ساخت ترین فیلم عالم را اگر شما به یک زبانی ببینید که اصلا” ازش سر درنمی آورید پنج یا ده دقیقه ببینید حوصله شما سر می رود مگر اینکه داستانش را بدانید یا از یک عماراتی بفهمید که فیلم دارد به کدام طرف می رود وگرنه خسته می شوید .شما مقابل یک انسانی که سرما خورده وحس چشای اش از کار افتاده لذیذ ترین غذا را بگذارید لذت نمی برد می خورد درحدی که سیر شود اما کسی که حس چشای اش سالم است و ذکام نیست مشکل جسمی ندارد از غذا خوردن لذت می برد.

خیلی وقت ها افراد گرفتار ذکام می شوند ذائقه ی معنوی شان آسیب می بیند در حالی که خودشان نمی دانند! دوساعت می نشینند با رفیق شان حرف می زنند جُک می گویند یک لحظه بر نمی گردند به ساعتش نگاه بکند که چقدر زمان گذاشته است ؛ پنج دقیقه می خواهد مناجات بخواند ده بار این کتاب دعا را ورق می زند تا ببیند این دعا کی تمام می شود دو دقیقه نمی خواهد نماز بخواند ده بار سرش را می خاراند ودهان دره می کند خدایا این نماز کی تمام شود و ما خلاص شویم و برویم خیلی وقت ها ما لذت نمی بریم ؛ چون لذت نمی بریم خسته می شویم عبادت برای ما کسالت بار هستش .

خداوکیلی نمازی که ما می خوانیم با نماز شخصیتی مثل آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی یکی هست ؟ دو رکعت نماز صبح ش از اول اذان تا طلوع آفتاب طول می کشید ه است و بیشترین زمان هم در قتوت می گذشت روزه ای که ما می گیریم با روزه ای که علامه ی طباطبایی می گیرد در یک ردیفه هست ؟ نه والاو ماولحظه ی افطار سعی می کنیم خودمان را هر جا که هستیم به سفره ی افطار برسانیم اما دم افطار همچین که موذن می خواست اذان بگوید مرحوم علامه از خانه بیرون می رفت همسرش می گفت : یک بار به ایشان گفتم آقا کجا می زارید می روید همه دم افطار سعی می کنند زودتر به خانه هایشان برسند حالا شما برخلاف همه سینه ی افطار می زنید بیرون ! کجا می روید آخه؟ فرمودند : می روم به حرم نورانی کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها تا روزه ی خود را با بوسه ی بر زریح نورانی حضرت فاطمه معصومه افطار کنم دریافت این آدم از ماه مبارک رمضان با دریافت ناقص ما زمین تا آسمان فرق دارد او از روزه داری لذت می برد او در ماه مبارک رمضان حال می کند او زمانی که به نماز می استدکیف می کند دقیقا” نقطه ی مقابل ش ما هستیم .

مرحوم آیت الله کشمیری می فرمودند استاد ما مرحوم آقای قاضی یک وقت هایی آه می کشید ومی فرمود اگه ما را بردند بهشت و در بهشت نماز نباشد ما چه کنیم من نمی توانم دل از این عبادت ببرم .من وقتی به نماز می استم تمام کیف عالم را می برم اصلا” همه ی ذوق من کیف من در آن چند لحظه ای که رو به قبله ایستادم و دارم با وخدای خودم خلوت می کنم خلاصه می شود .وقتی ذائقه سالم باشد وقتی زکام نشده باشد انسان اینجوری از عبادت لذت می برد !!