×

چهار مرگ در وجود انسان

شماره : 1386
تاریخ : 9 آگوست 2018
2,617 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.7 مگابایت
9 دقیقه و 56 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی حاج آقا مومنی ◆

باید در وجود ما #چهار_مرگ اتفاق بیفتد:

⓵ اول: مرگ سبز (موت اَخْضَر)☜ یعنی قناعت. نه فقر و نه اسراف. انسانی که از حالت قناعت خارج شود، می شود آدمی طمّاع. طمع انسان را از دین خارج مےکند. قناعت یعنی انسان، زیاده طلبی را در وجود خودش بخشکاند. قناعت در خواب؛ در پوشاک؛ در مکان زندگی؛ تا امور نفسانی.

⓶ دوم: مرگ سفید (موت اَبْیَضْ) ☜ یعنی تخلیه. پاک کردن روح و جان از رذایل اخلاقی. حسادت و غرور و ریا و دروغ رو کنار بنداز!

③ سوم: مرگ قرمز (موت اَحْمَر) ☜ یعنی جهاد اکبر یا مبارزه با نفس. ما یک جهاد اصغر داریم که میدان جنگ است، دشمن هست و شما با اون می جنگی، دوم جهاد اکبر است، جهاد در میدان مبارزه با نفس است. سوم جهاد کبیر است، جهاد در عدم تسلیم و کُرنش در مقابل کافر حربی و دشمن. اما مرگ قرمز یعنی جهاد اکبر، میتوانی گناه بکنی و نمیکنی! میتوانی نگاه به نامحرم بکنی و نمیکنی! می توانی دروغ بگویی ولی نمی گویی! می توانی حرام بخوری ولی نمی خوری!

④ مرگ سیاه= موت اَسْوَد ☜ یعنی تحمل آزار و اذیت دیگران؛ زخم زبان به تو می زنند، تحمل کن!

【 آقا ! چه چیزی به تو می دهند همیشه می روی (مسجد و هیئت) ؟! بیا یک توچالی بریم! یک دربندی بریم! حالی بکنیم! جوونی! حس نمی کنی قلبت گرفته است، همیشه می روی روضه روضه روضه؟! 】

این ها نمی دانند که روضه چه نشاطی به ما می دهد. زخم زبان ها را تحمل کن! طوری نیست. صبر در سختی ها و بلایا و گرفتاری ها، اگر بتوانی تحملش بکنی به آن مرگ سیاه می گویند.

این چهار مرگ را اگر در خود ایجاد کنی از پس نفس خود برآمده ای.