×

نیت خدایی و اخلاص در اعمال

شماره : 1750
تاریخ : 1 مارس 2020
2,530 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4 مگابایت
6 دقیقه و 28 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

همه نوع ریا شرک است شرک در عمل است . ریا کار برای خدا شریک قرار می دهد . ریا کار می گوید : یک عملی انجام داده ام که هم قیامت دستم را می گیرد هم در دنیا مردم به من احترام می گذارند این ریا است . بخاطر یکی از شرایط صـِحـَـّت ِعمل این است که قربته الی الله باشد . یعنی وقتی نماز می خوانیم قربه الی الله که می گویم برای خدا می خوانیم .

مثلا” در تابستان که هوا گرم است کسی بگوید : وضو می گیرم تا هم خنک شوم هم نماز بخوانم اینجا وضو اش باطل است . در تمام دنیا اگر کسی مدرسه بسازد از او تجلیل می کنند می گویند : خیّر مدرسه ساز کاری به نیت مدرسه ساز ندارند و رئیس جمهور به او لوح تقدیر می دهد می گویند : سی و هشت تا مدرسه ساخته بیست تا بیمارستان ساخته ، خدوم است .

اما اسلام می گوید : نیت او چه بوده است ؟ می گویند : به نیت ش کاری نداشته باشید بلأخره به کشور خدمت کرده است ولی خدا می فرماید : خیر باید نیت ش مشخص باشد اگر در اسلام شهید هم شوید می گویند : نیت او چه بوده است ؟ پیامبر فرمودند : او را ول کنید کارش بی ارزش است چون کشته ی اسب است . در زمان پیامبر آنها فقیر بودند عرب ها جنگ را دوست داشتند چون بیکار بودند می گفتند : به جنگ می رویم غنیمت جمع کنیم .

گاهی یک بهانه ای جور می کردند تا جنگ پا بگیرد و غنیمت جمع کنند ولی مردان خدا اگر نمی توانستند نیت خود را خالص کنند قید عمل را می زدند می گفتند : اگر نیت عمل خراب باشد به درد نمی خورد . آقا شیخ عباس قمی مشهد بود می گفتند : آقا شما که تابستان مشهد هستید نماز تان را در گوهر شاد بخوانید نماز ظهر را خواند ولی نماز عصر را نخواند گفت : من لیاقت ندارم که در این مکان نماز بخوانم گفت :

روزهای قبل که می آمدم سه چهار تاصف به من اقتدا می کردند امروز که اعلام کردید من بیایم مسجد و حیاط پر شده است در دل به خود گفتم : مردم ما را یک جور دیگر قبول دارند و یک خوشحالی به من دست داد نه بخاطر زیاد شدن جمعیت بلکه بخاطر مهم بودن خودم . یک وقت هست می بینم اینجا شلوغ است .

می گویم : الحمد الله هئیت امام حسین علیه السلام رونق گرفته است یک وقت هست می بینم اینجا شلوغ است می گویم : الحمد الله ما یک رجولی شده ایم ، کسی شده ایم برای خودمان هر جا ما می رویم شلوغ است !! این دو تا با یکدیگر فرق دارند . کسی که می گوید : من مهم هستم اگر به او بگویند : دیگر به اینجا نیاید می گوید : خدا کند که اینجا خلوت شود نگران امام حسین علیه السلام نیستیم نگران خودمان هستیم .

رفقا می گویند : از وقتی شما نمی آید هیچ کس نمی آید و من خوشحال می شوم می گویم الحمد الله . گفت : نیت من نیت خوبی نیست چون خوشحالی من از زیاد شدن جمعیت نیست خوشحالی من از این است که من انسان مهمی شدم.

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی