×

شخصیت حضرت خدیجه (س)

شماره : 1545
تاریخ : 17 می 2019
2,767 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.9 مگابایت
10 دقیقه و 29 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

دوتا نکته ی زیبا هست که باید گفته شود .در مورد حضرت خدیجه کبری مطالب زیادی گفته شده .جوانان به این دونکته توجه کنند مخصوصا” خواهرهای گرامی وجوانانی که قصد ازدواج دارند دخترانی که می خواهند خانه ی بخت بروند ..از خدیجه کبری سوال شد به چه دلیل شما پیغمبر اسلام (ص) را انتخاب کردید ؟ خوب رسول خدا (ص) که هنوز به پیغمبری مبعوث نشده بود بیست وپنج سالشان بود خدیجه کبری هم اخیرا” محققان سنشان را بیست وپنج تا بیست وهشت نوشتند و مرحوم مجلسی در بهار بروی این نکته تأکید دارند .حتی بر باکره بودن ایشان . خدیجه کبری بخشی از بی مهری هایی که بر او شد دلایل اش این بود که خواستند زن های دیگر پیغمبر (ص) را برجسته کنند ولڌا شما در کتاب هایی که تحت عنوان همسران پیغمبر نوشته می شود ببینید بعضی ها دویست سیصد صفحه و یک کتاب مستقل اما راجب خدیجه ی کبری دوسه صفحه بیشتر نوشته نمی شود و این حساب شده بود

ابو طالب (ع) چون پدر امیرالمومنین بود مورد هجمه واقع شد در تاریخ و خدیجه کبری هم برای برجسته شدن افراد دیگری گاهی نقش ش نادیده گرفته شد .خودِ پیغمبر گرامی اسلام که حضور داشتند .خدیجه کبری فرمودند : من به پنج دلیل پیغمبر (ص) را انتخاب کردم دلایل زنی که : چهل پنجاه تا کنیز و غلام و خادم وخانه اش به خیمه ی سبز معروف بوده است خانه ی بزرگ ده ها تاجر و کاسب داشته است و دها نفر زیر دستش نان می خوردند . یک انسان مشهور و مطرح ؛ زیبا ترین و عاقل ترین زن زمان خودش بوده از نظر مشورت کامل ترین بوده هم از نظر عقل و درایت تشخیص و ثروت و زیبایی ویژه بوده است .خوب شرایط پیغمبر گرامی اسلام فقر ونداری است ایشان در دورانی است که وضع مالی چندانی ندارد .چرا پیغمبر را با وجود خاستگاران متعدد …درآن زمان رسول خدا (ص) بعنوان فرزند عبدالله بعنوان یتیم عبدالمطلب شناخته می شد پانزده سال تا بعثت هنوز باقی بود .گفت : به پنج دلیل : اِنی …… یا رسول الله من در شما رقبت کردم پس پاسخ خواستگاری شما را مثبت دادم … بخاطر خویشاوندی ؛ ازدواج های خویشاوندان نزدیک توی پزشکی باید بحث شود ولی حتی المقدور ازدواج هایی که توی فامیل نزدیک و دور انسان ریشه و نصب و حسب این دختر وپسر را می شناسد تا حساب نشده غیر دقیق احساسی هست وقتی جوان ها تصمیم به ازدواج می گیرند. اولا” بخاطر خویشاوندی دوم : بخاطر شرافتی که دربین اقوام ت داشتید . دربین اقوام شخصیت شریفی داشتید همه می گفتند : امانت دار است بزرگ است .سوم : امانت دار هستید . چهارم : خوش اخلاق هستید . پنجم : صدق الحدیثک .معیار های خدیجه ی کبری برای انتخاب رسول خدا (ص) : راستگویی ؛ خوش اخلاقی ؛ امانت داری ؛شرافت وخویشاوندی است .این یک .

نکته ی دوم اینکه : خانواده ها ودختر و پسرهایی که گاهی تفاوت سطح دارند مثلا” این پسر دیپلم است و این خانم لیسان است این از یک خانواده ی ثروتمند و دیگری از یک خانواده ی متوسط وفقیر است به دلایلی توفقی در خانم یا خانواده ی خانم وجود دارد خیلی بد است گاهی ریشه اختلافات وطلاق ها اینجور مسائل و چشم وهم چشمی ها می شود . زن و مرد باید باهم بسازند هم دیگر را دوست داشته باشند .

در روایت داریم زنی که ثروتش را به رخ مرد بکشد حقوق ش را کارش را و منت بگذارت اعمال ش حطب می شود ؛ اصلا” بحث منت نیست یک لباس هستند انسان که به لباس خود منت نمی گذارد و بگوید : ببین من تو را تمیز نگهداشتم تمیز نگهداشتید خودتان هم تمیز هستید ؛ هیچ وقت انسان به لباس وکت و شلوارش منت نمی گذارد که من مواظبت بودم وتو را اتو کردم وشستم تورا در واقع شما خودتان را درجامعه زیبا جلوه داده اید حفظ همسر حفظ لباس است .

زمانی که خطبه ی عقد خوانده شد ابوطالب علیه السلام حضور داشتند یکی از بستگان خدیجه ورق ابن نوفردرآن زمان عالمی بوده است حضور داشتند از منزل که خارج شدند پیغمبر گرامی اسلام (ص) به طرف منزل ابوطالب رفتند چون خودش منزل نداشت و ثروتی نداشت در روایت آمده خدیجه کبری پیامبر را صدا زدند و گفتند : بیتی : بیتوکَ وانا جایه توکَ ؛ آقا جان منزل من دیگر منزل خودم نیست منزل شما است و من هم دیگر زن و کنیز شما هستم مطیع شما هستم .آن خدیجه با آن همه عظمت درست ؛ این خیلی حرف بلندی است و این همان حرفی است که دخترش فاطمه ی زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین زد . زمانی که آمد ؛ فاطمه جان این دو می خواهند باشما ملاقات کنند اجازه می دهید یا نه ؟ عرضه داشتند : البتُ بیتُک والحرتُ زوجَتُک …من راضی هستم یا راضی نیستم بحث دیگری است ولی منزل منزلِ شما است……. ومن زن شما هستم هرجور که دلِ شما می خواهد تصمیم بگیرید . این نهایت تسلیم یک زن در مقابل یک مرد هست ما بخشی از طلاق هایمان امروزه ناشی از عدم تمکین و زبان درازی ها و حرف گوش نکردن ها ازبین بردن مدیریت مرد در منزل است .خدا می داند اگر این پیام : الرجالُ قوامون الانساء در جامعه بشکند که شبکه ها و فیلم ها و سریال ها دارند می شکنند این حرمت را .اگر این حرمت…..نه اینکه مرد تحّکم دارد و زور می گوید و دست بزن داد . نه چون اینها خلاف اخلاق و دین و سیره ی پیغمبر ماست .یک جا تاریخ نقل نکرده که رسول خدا همسرش را زده باشد یا تندی کرده باشد ! نه این یعنی حرمت مرد در منزل نشکند اقتدار مرد در منزل نشکند مدیریت منزل با مرد باشد .البیتُ بیتُک ….گفت : یا رسول الله .هنوز پیغمبر مبعوث نشده بود او را به نام صدا می زدند. بیتی بَیتی بَیتُوک وَ انا جاریه تُک این شخصیت خدیجه ی کبری است با این جایگاه و عظمت و می دانید که یکی از نکات دقیق در تاریخ این است که : شخصیت امیرالمومنین علیه السلام در تاریخ دارد ربتُ الخدیجه الکبری . امیرالمومنین را خدیجه کبری بزرگ کرد روزی که به منزل پیامبر گرامی اسلام آمدند ابو طالب ایال وار بود این بچه را به اینها سپرد .خودِ امیرالمومنین می گوید : من آنقد کوچک بودم که پیغمبر من را روی زانو می نشاند غذا را له می کردند و در دهان من می گذاشتند .نقش تربیتی ی کودکی امیرالمومنین در دامان خدیجه کبری سلام الله علیها بوده است این شخصیت با این جایگاه امروز متعلق به اوست .