×

غرور، دام خطرناک شیطان

شماره : 1384
تاریخ : 6 آگوست 2018
2,258 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.1 مگابایت
8 دقیقه و 24 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی حاج آقا علی پناه ◆

🌷‍ غرور دام خطرناک شیطان 🌷‍

پیامبر اسلام(ص) فرمودند: یک مشت خاک بردار و بریز رو صورت انسان های چاپلوس! این ها را از خودت دور کن! با پنبه سرت را می بُرند.
این افراد تو را به دام غرور می اندازند. امام راحل تو نجف راه میفتاد اگر متوجه میشد کسی دارد از پشت سرش می آید، برمی گشت میفرمود: اگر کاری دارید بفرمایید وگرنه تشریف ببرید. اینطور هم خودتان را کوچک می کنید، هم من را گرفتار دام غرور می کنید.
چرا کاری می کنی من باورم شود کسی هستم. به جایی رسیدم. ما چیزی نیستیم. عددی نیستیم . چرا اینقدر شلوغش می کنی!!

امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی بدن میت رو می گذارند بالای سنگ غسال خانه، از جانب خدا چند خطاب به میت می شود، 〖أیْنَ بَدَنُکَ القَوی〗 : کجا رفت آن بدن قوی، چیشد آن بازوهای ستبر، دو تا قدم بر می داشتی همه را چپ چپ نگاه میکردی… الان غسال تو را پرت می کند این ور و آن ور، هیچ کاری نمیتوانی بکنی! چی شد صورت زیبایی که بهش مباهات می کردی؟ حالا کسی دیگه رغبت نمی کنه نگات کنه!

پسر آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) میفرمودند: پدرم بعد از نماز بر بدن امام (ره)، تب کردند و بیمار شدند. از او سوال کردم چرا این قدر منقلب هستید؟ فرمودند: پسرم! وقتی دیدم آن بدن رهبر مقدرِ با عظمت چطور بی حرکت و ناتوان روی زمین افتاده، پُشتم لرزید.

بعضی از ماها به چه چیز مینازیم؟ عمر دنیایی ما که زایل شود این چیزها هم زایل میشود.
پیغمبر (ص) هر وقت میخواست جایی بروند، به اصحابش می فرمودند: شما جلو برید من پشت سر شما می آیم. سلمان گفت: یا رسول الله! شما آقای ما هستید، شما سرور ما هستید. پیغمبر فرمودند: سلمان! اگر دور من را بگیرید؛ نفس من خوشش می آید. شما جلوتر راه بروید تا مبادا گرفتار این دام خطرناک شیطان، یعنی غرور شوم.

چرا اسباب هلاکت خود را فراهم میکنیم؟ نفس ضعیف است. باور میکند. حواست را جمع کن.
امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: تعجب میکنم از فردی که برای کارهای خیرِ کوچک مغرور میشود، در حالی که نمی داند عاقبت به خیر میشود یا نمی شود.