×

تفقه در دین

شماره : 1642
تاریخ : 6 سپتامبر 2019
1,877 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3 مگابایت
5 دقیقه و 14 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

خدا عمل کور کورانه نمی خواهد عمل باید عالمانه باشد زیرا این علم که عبارت از فقه یعنی فهم دقیق و عمیق از دین برای انسان بصیرت و بینایی می آورد. بینایی و آشکاری می آورد می گویند : کور و نابینا نیستید . تفقه به تعبیر امام کاظم یعنی بصیرت ؛ شناخت دقیق و عمیق از دین برابر است با بینایی .اصحاب امام حسین علیه السلام چه ویژگی داشتند ؟

اگر به دنیا دل نبسته بودند و رهیده ی از دنیا بودند برای این بود که اینان فقیه بودند و عالم بودند . در بین اصحاب الحسین قمربنی هاشم علیه السلام صدر شان است اهل رجال در باره ی قمر بنی هاشم می نوسند : هم عالم بود قمر بنی هاشم زاهد ترین زُهاد بود اینقدر که در زهد و عبادت پیش تاز بود سرِ بریده را زمانی که وارد کوفه کردند مردم صورت قمربنی هاشم را که به هم نشان می دادند جای سجده های طولانی قمر بنی هاشم صورت و پیشانی اش بود که هر چشمی را به خود معطوف می کرد .

کسی که در کنار علم خود اهل زهد بود و در کنار علم و زهد ش فقیه بود ابالفضل دین شناس بود . دین شناسی وصل به بنی هاشم ندارد بین اصحاب هم بود . حبیب ابن مظاهر اسدی دربان امام حسین علیه السلام است کربلا که می روید به جای اینکه یک بار زیارت امام حسین علیه السلام می روید یک بار امام حسین علیه السلام را زیارت می کنید دوبار حبیب ابن مظاهر اسدی را زیارت می کنید .

این حبیب ابن مظاهر اسدی شخصیتی بود که وقتی زمین خورد سیّد الشهدا سرش را به بالین گرفت یک نگاه به لشکر کوفه و شام کرد و فرمود : عالم و فقیه ای را کشتید که روزی یک ختم قرآن می نمود .جنگ سیّد الشهدا با سپاهِ کوفه و شام جنگِ علم در برابر جهل بود جنگ سپاهِ امام حسین علیه السلام با سپاهِ عمر سعد جنگ بصیرت با افراد کوردل و بیمار دل بود . به امام صادق عله السلام گفتند : این رسول الله دوست دارید جوان شیعه را چطور ببینید ؟ حضرت فرمودند : دوست ندارم جوان شیعه را ببینم مگر در دو حالت :

حالت اول : یا در مقام افاضه ی فیض باشد یا در جایگاهِ تدریس نشسته و دارد درس می گوید .

حالت دوم : یا اگر قدرت افاضه ی فیض ندارد در محضرِ یک عالم بنشیند از آن عالم کسی فیض کند .

کسی که دنبال بهره گیری از عالم است … پیغمبر به ابوذر غفاری فرمود : یک ساعت پیش عالم نشستن کسی معارف الهی کردن و بر دانش دینی افزودن نزد خدا بالاتر از هزار سال است که روز هایش روزه بگیرید و شب هایش تا صبح عبادت کنید . بالاتر از این است که در هزار قزوه کنارِ من ِ پیغمبر برای خدا شمشیر بزنید یک ساعت وقت بزارید به دین تان می افزاید .

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی