×

ظرفیت سازی قبل از بروز مشکل

شماره : 1702
تاریخ : 22 دسامبر 2019
2,130 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4 مگابایت
6 دقیقه و 38 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

یکی از نکاتی که در کربلاء بسیار دیدنی بود ” ظرفیت ” اباعبدالله علیه السلام و ” ظرفیت ” حضرت زینب سلام الله علیها بود حتی ” ظرفیت ” کودکان در کربلاء بود . این ادبیات بین مردم رایج است : “من اعصابم خورد است ” ، اعصبانی شدم ، کنترل از دستم خارج شده است ، دیگر طاقتم طاق شده ، آن روم بالا آمده … اینها بخاطر عدم ظرفیت است و انسان باید در این مجالس ظرفیت سازی بکند و در طول عمر خود چون نمی دانیم فردا چه اتفاقاتی برای ما خواهد افتاد ، اگر ظرفیت کنترل مشکلات را نداشته باشیم غالب تهی می کنیم و فعلی که در شأن ما نیست انجام می دهیم بعضا” خود بهم می ریزیم .

بعضی وقتها کاری را انجام می دهد بعد به منزل می آید ناراحت است می گویند : چرا می گوید : این کار از من بعید بود ، چون به بی ظرفیتی خود واقف نبود . کار روضه خوان و مداح هان این است که به شما نشان دهند که : در طول تاریخ انسان هایی بودند با این حجم فشار اما عنان زندگی از دست شان خارج نشد . در تمام طول روضه ما فقط به همین مطلب اشاره می کنیم . انسان هم باید برای خود ظرفیت سازی کند ظرفیت زیاد آرامش می آورد وقتی آرامش بیاورد انسان آرامش زا می شود و می تواند برای دیگران هم ظرفیت ایجاد کند ، فاقد شی مطیع شی نمی تواند باشد .

در مجلس یزید شخصی می لرزید و گریه می کرد و مجلس را خراب کرد یزید گفت : این کیست که دارد گریه می کند ؟ گفت : این شخص مسئول کودکان ( ۳،۴،۵،۶) ساله بود تا اینها را از کربلاء تا شام و کوفه بیاورد گفت : خوب حالا چرا دارد گریه می کند گفت : در تمام طول راه به این کودکان آب و غذا ندادم سختی کشیدند اما در تمام این راه به من حتی یک بار هم بی ادبی توهین نکردند در تمام طول راه ” ای اقا ” من را خطاب می کردند . اینقدر فضای ظرفیتی ابا عبدالله و اهل بیت بالا است ترشح کرده است و به دیگران تسری پیدا کرده است .

علامه ی محمدتقی جعفری رحمت الله علیه یکی از دعاء هایش همیشه این بود می گفت : خدایا قبل از اینکه من را آزمایش کنی اول ظرفیت آن را به من بده . همیشه از خدا بخواهیم قبل از یک دغدغه ظرفیت آن به ما داده شود که انسان بتواند تحمل کند . چگونه ظرفیت سازی کنیم تمام نکات فقهی ما تمام باید ها و نباید ها ی دینی ما برای همین ظرفیت سازی هست و غالب مشکلات ما از زود به زانو در آمدن نوجوانان و جوانان جامعه ماست سابقا” دو سه دهه قبل می گفتند : مگر مرد گریه می کند ؟

یعنی مرد آنقدر استحکام و اقتدار داشت الان جوان را می خواهند آمپول بزنند گریه می کند خون می بیند غش می کند وقتی این فضای ظرفیت کم می شود آمار ( طلاق و خودکشی و …) که متأسفانه بعنوان یکی از معضلات جدی دارد گریبان گیر جامعه ما می شود و دلیل عمده ی آن عدم ظرفیت است . چرا عدم ظرفیت ؟! چون در زندگی خود ” باید و نباید ” کم داریم هم متافیزیکی هم فیزیکی . باید و نباید فیزیکی یعنی :

تا فضا می خواهد گرم شود سریع کولر را روشن می کنند و تا فضا می خواهد سرد شود سریع بخاری را روشن می کنند دو قدم راه نمی رویم دائما” با ماشین هستیم به جسم ما فشار وارد نمی شود و وقتی به جسم فشار وارد نشود تحمل انسان کم می شود . کسانی که به پرورش اندام می روند در روز اول نمی توانند وزنه ی سنگین بلند کنند تمرین می کند تا آن وزنه ی آنچنانی بتواند بلند کند به طبع این تمرین بدن ش هم زیبا می شود .

انسان برای رسیدن به یک هدف باید تمرین و فشار را کم کم بر روی خود بار کند در زمان آرامش . اگر الان که زمان آرامش است نوجوانی و قدر ت دارد انسان به خود نپردازد و ظرفیت سازی نکند زمانی که مشکل بوجود آمد دیگر نمی تواند ظرفیت سازی بکند موقع مشکل زمان ظرفیت سازی نیست کسانی که مجرد هستند الان وقت مناسبی برای ظرفیت سازی است یا کسانی که فرزند ندارند یا پدر و مادر در قید حیاط هستند الان باید ظرفیت سازی شود . وقتی فرزند ش از دنیا رفت همان لحضه می گویند : آرام ش کنید مگر باید شخص را آمپول بزنند که آرام شود !! باید مفهوم صبر و این مفاهیم برایش نهادینه شود .