×
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم وفقنی…….دعای بسیار زیبا و با برکتی که همه شما عزیزان از خدا طلب می کنید که : خدایا در این ایام با برکتِ همنشیتی با خوبان نصیبم کن . شاید یک تعبیر ساده اش این باشد اگر انسان بخواهد درمسیر خوبی ترقی بکند باید با خوبان نشست و برخواست داشته باشد که همین نشست و برخواست با افراد خوب باعث تعقیئر روحیه و اخلاق انسان می شود .دیدن این افراد انسان را یاد خدا می اندازد کلامی که از اینها می شنود یاد خدا می افتد .در روایات آمده است که زمانی که از معصومین سوال می کنند که در انتخاب رفیق چه کسی را انتخاب کنیم ؟ فرمودند کسی که دیدنش شما را یاد خدا بیندازد عمال ش رفتارش شما را به خدا دعوت کند بسیار در بین شهدای عزیز و اولیای بزرگوار کرامات خاطراتی که از آنها می بینیم اگر این عزیز موفق بوده بخاطر این بوده که همراه خوبی داشته و نشست و برخواست با انسان درستی بوده است . لذا ما از خدا طلب می کنیم که : همنشین خوبان باشیم گاهی یک کلمه شنیدن از یک فرد معزز انسان را به خدا نزدیک می کند اما از آن طرف خدای نکرده اگر همنشین با بدها باشیم مطمعن باشید که در مسیر زندگی دچار مشکل هستید .

در این دنیای الان مان امور و مورور مان به این افراد زیاد می افتد . به دید بصیرت و به دید تامّل این ها را ببینید . اگر نمی توانید کمک بکنید به هدایت ش عمالی که دارد انجام می دهد و باعث خسران ش شده است اینهار به دید تامّل بنگرید با اینجور افراد دراین دنیا قاطی نشوید یکی از گناه هانی که در اثر همنشینی با افراد خوب وبد فرق ش معلوم می شود گناهِ بسیار بدی به نام غضب ؛ که به تعبیر علمای عزیز مان بسیاری از گناه هان ومفاسد بخاطر غضب بوجود می آید در روایت آمد است :

زمانی که شیطان لعیم به سراغ موسی علیه السلام آمد صدا زد ای موسی پیغمبر آمدم ام که هزار و سه مسئله را به تو بگویم : حضر ت جبرائیل نازل شد فرمود : یا موسی به شیطان بگو همان سه مسئله را بگوید .آن هزار تایی که وعده می دهد مکر و حیله اش است .شیطان شروع کرد این سه مسئله را برای حضرت موسی بیان کردن ؛ گفت : یا موسی اول اینکه : اگر خواستی چیزی به کسی بدهید صدقه ای یا کمکی ؛ در دادن آن کمک عجله کن وگرنه تمام سعی ام را می کنم از این خیر و رحمت خدا دورت کنم . دوم اینکه : با زنِ نامحرم درجایی خلوت نکن وگرنه تو را به گناه وا می دارم و سوم اینکه : هر موقع غضب ناک می شوی جایی تعقئیر بده وگرنه تو را به فتنه می اندازم .حضرت نوح علیه السلام هم وقتی صدای شیطان را شنید سوالی پرسید که ای ابلیس چه زمانی تو به انسان نزدیک تر هستید؟ جواب داد : نزدیک ترین زمانی که من در انسان قد رت پیدا می کنم زمان غضب کردن ش است .لذا بزرگواران تمام سعی خود را بکنید که در فروع بردن خشم وغضب موفق باشید که

در اصول کافی از امام صادق علیه السلام آمده است که : هر کس سه چیز را داشته باشد ایمانش کامل است . اول اینکه : صبر بر ظلم ؛ فروع بردن غیض و خشم در راهِ خدا و عوف از تقصیر مردم . این نشان ایمان کامل انسان است البته صبر بر ظلم منظور در بین خودمان نه اینکه اگر کافر بخواهد به ما حمله کند ما بنشینیم و بگویئم صبر کنیم ! نه ؛ برمی گردد به همان رُحَماء بینهم .اینها را باید خیلی دقت بکنیم برای همین از خدای متعال می خواهیم : اللهم وفقنی…. خدایا ما را همنشین خوبان کن که هم اخلاق مان خوب شود ؛ راه و روش اینها را یاد بگیریم رفتار اینها الگوی ما شود ؛ هم اینکه بودن با اینها ما را عاقبت بخیر بکند . اگر خدای نکرده نشست و برخواست مان با افراد شر باشد چه بسا گاهی وقت ها با اینها نشستیم و عذاب خدا نازل شود و تر و خشک با هم بسو زند !! این را باید بسیار مراقب باشیم .