×

تبلیغ غدیر قدم چهارم

شماره : 1604
تاریخ : 10 آگوست 2019
1,624 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.5 مگابایت
6 دقیقه و 8 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

قضیه ی غدیر ؛ قضیه ی دیروز ؛ امروز و فردای ماست . غدیر فقط به گذشته ربط ندارد بلکه هم به الآن ما و آینده ی ما ربط دارد در این نسلی که الآن داریم زندگی می کنیم و این روزگاری که داریم وقتی به ما می گویند : دوران غیبت مهدی فاطمه (عج) وقتی به ما می گویند : دوران انتظار است ما با فهم قضیه ی غدیر می توانیم این دوران را خیلی خوب درک کنیم و خوب حرکت کنیم .

وقتی که ما تفکر کنیم در باب قصه ی غدیر به خیلی از نکات می رسیم به خیلی از مطالب دست پیدا می کنیم که الآن تکلیف ما را مشخص می کند . دیگر جوان ما نمی پرسد که : چه بکنم ؛ چرا باید این کار را انجام بدم ؟ بلکه به عمق این قضایا راه پیدا می کند . پیغمبر خدا صلی علی الله علیه وآله بارها مسئله ی ولایت حضرت علی علیه السلام و امامان علیه السلام را مطرح کرده است . بعنوان شاهد مثال : حدیث ولایت وحدیث منزلت که پیامبر اکرم صلی علی الله علیه وآله در آنهار فرموده است : “یا علی أن تَکُونَ مِنی به مَنزِلَتههارون مِن موسی”

یا در حدیث صفینه پیغمبر خدا صلی علی الله علیه وآله فرمودند: اهل بیت من مثلِ کشتی نوح هستند که هر کس بر این کشتی سوار شود نجات پیدا می کند .یا در حدیث امان در کتاب شریف بهار جلد بیست و هفت آمده است : پیغمبر خدا صلی علی الله علیه وآله فرمودند : حدیث امان هم مطرح شده است اما با توجه به این احادیث قضیه ی ولایت را رسمی کرده است .

غدیر در حقیقت یک رفحتا ندمی هست که برگذار شد و در این رفحتاندم مقبولیت مردم محک خورد . قضیه ی غدیر برای این نبود که مشروعیت به ولایت حضرت علی علیه السلام داده شود نه ؛ چون مشروعیه امام از طرف خدای متعال هست بلکه مقبولیت با مردم هست نه مشروعیت . یعنی اگر هیچ کس هم به حضرت علی علیه السلام رأی نمی داد و رأی ندهد باز هم علی علیه السلام در تنهایی قرار بگیر باز هم امام است .

امام مجتبی علیه السلام و سید الشهدا علیه السلام اگر هیچ کس با اینها هم بیعت نکند بازهم امام هستند هرچند خانه نشین باشند چون مشروعیت امامت این عزیزان از طرف خدای متعال است . مقبولیت با مردم است یعنی بلاخره اگر حضرت علی علیه السلام وقتی امیرالمومنین امام می شود بلاخره مردم باید بیایند و دور امام را بگیرند و یاری اش کنند .

حالا اگر همین مردم تنها بزارند حضرت امام هست اما امامی تنها و بدون یاور که مجبور است خانه نشین شود درحالی که مشروعیت امامتش از خدای متعال است . ما معتقد هستیم که پیغمبر خدا صلی علی الله علیه وآله در غدیر خواست مقبولیت جا بیفتد نه مشروعیت چون پیغمبر ما از طرف خدا مأمور شده تا مردم را دعوت کند به سمت امامان و به سمت حضرت علی علیه السلام تا یاری گر امام باشند وگرنه مشروعیت از جانب خدای متعال جریان پیدا کرده .

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی