×

پستی و بی ارزشی دنیا

شماره : 1692
تاریخ : 12 دسامبر 2019
2,929 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.8 مگابایت
6 دقیقه و 17 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

حـُب الدنیا راس ُکل رعبهوخطیع . ریشه گناها ن چیست ؟ ما گاهی می خواهیم بنیادی عمل کنیم . ریشه ی همه ی گناهان ” محبت دنیا است ” نه خود دنیا بلکه وابستگی و عشق و محبت به دنیا ، برای رسیدن به پول و پست و مقام و شهوات و هوا و هوس ها مردم حاضر هستند هر ظلم ، گناه ، جنایت ، خیانتی نسبت به همه ی عالم انجام دهند . ریشه اش را که پیدا کنیم ظالم ها و ستم گرها و انسان های معمولی …سرچشمه ی تمام گناه هان و خطاها ، بدی ها و رزایل اخلاقی . حسادت ها ، خیانت ها ، اختلاس ها ، رشوه دروغ ها ، ظلم و فسادها همه شان حب و عشق به دنیا است . حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه آورده است :

از پستی و بی ارزشی دنیا در نزد خدا همین بس که : تنها عالمی که در آن گناه و معصیت نافرمانی خدا حوادث رخ می دهد عالم دنیا است . چون در عالم قبر و برزخ و قیامت کسی نمی تواند معصیت کند ، در رحم مادر کسی قادر به انجام گناه نیست . چون ما عوالمی را طی کرده ایم و عوالمی را هم پیش رو داریم بنا براین انسان زمانی که وارد این دنیا می شود چند روز که می گذرد یک پول و پله ای قدرتی پیدا می کند ، دست بزن و زبان نیش زننده پیدا می کند ببینید چه ها که نمی کند !! حضرت امیر المومنین علیه السلام می فرماید :

هر چیزی با مسمّااست و اسم ها از آسمان نازل می شود . مثلا” صدام یعنی کسی که خیلی صدمه می زند . بعضی از اسم ها با معنا تطبیق دارند . کلمه دنیا را به این دلیل دنیا نام نهادند : چون پست ترین و بی ارزش ترین عوالم هست . پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله به اباذر فرمود : قسم به آن خدایی که جان من در دست اوست ، خدای متعال از وقتی که دنیا را خلق کرده است به آن نظر نکرده است و نظر نخواهد کرد .

حضرت قسم می خورد به آن خدایی که جان من در دست اوست اگر این دنیای مظمومه ، پوچ و فانی و بی ارزش نزد خدا به اندازه ی بال پشه ارزش و قیمت داشت خدا این دنیا را به کافرها یک لیوان آب نمی داد . به یزید ها شمرها یزید کفار و دشمن ترین هم دنیا را داده است . پس این بی ارزشی و پوچی دنیا است که خدا گاهی به دشمنان خود حتی بیشتر هم می دهد . دنیا را از خیلی از انبیاء و اولیای خدا گرفته اند و به آنها نداده اند ولی به دشمن ترین ها ، قارون ها فرعون ها دنیا را داده است و این به دلیل بی ارزشی دنیا است .