×

مسئولیت اعضای بدن

شماره : 1683
تاریخ : 5 دسامبر 2019
3,123 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.5 مگابایت
5 دقیقه و 47 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بله از روی حسادت بعضی ها مثلا” به باجناق ش ضرری خورده است شب نزد همسرش می نشیند و می گوید : فلانی چون فلان کار را انجام داد اینطور شد . شاید برای زیادی اجر است داغ اولاد دیده است . تمام کسانی که گرفتار می شوند دلیل بر بد بودن شان نیست بعضی از انسان ها خوب هستند . بعضی ها یک سال حالت احتزار شان به طول می انجامد ما نمی توانیم بگویئم چون بد بود است اینطور شده است .

ممکن است برای زیادی اجر باشد خدا می خواهد پاک کند یک سال رو به قبله خوابیده است نفس ش خر ِخر می کند تا از دنیا برود ما نباید قضاوت بکنیم حق نداریم این حرف ها را بزنیم . اگر شماتت بکنیم یکی از اخلاق رزیله شماتت است . یکی دو احتمال دارد افرادی که گرفتار می شوند برای زیادی اجر است چون انسان خوبی است خدا می خواهد مقام ش را بالا ببرد . وقتی که در زمان یزید این معاویه اهل بیت را وارد مجلس کردند می خواستند بگویند : این بلایی است که بر اثر بدی شما بر شما نازل شده است . بقدری بی ادب بودند که مصیبتی که بر اهل بیت وارد شده بود شماتت می کردند .

امام فرمودند : خیر این نیست ، جهت دیگری دارد پیش از این که ما نمی دانیم پس چرا باید بگویئم و شماتت بکنیم !! فلانی چون بد بود این پیش آمد برایش رخ داد : داغ اولاد دید ، آتش سوزی شد ، مال ش از بین رفت … ما نمی توانیم . در حدیث آمده است : شیعیان ما لال هستند حدیث خیلی خوبی است . خوش بحال لال ها خوش بحال کورها خوش بحال کرها . واقعا” چون گناهانی که ما انجام می دهیم آنها انجام نمی دهند . کورها از نامحرم راحت هستند ، کرها چون نمی شنوند راحت هستند از غیبت کردند . لال ها هم که حرف نمی زنند .

ما خیلی گرفتار هستیم از گوش و چشم و زبان قلب همه در سئوال می کنند . در خانه ی مردم باز بود رد می شدید چرا نگاه کردید؟ روی پشت بام رفتید چرا حیاط همسایه را دید زدید ؟ یک وقت می بینید آنجا برایدشما پرونده درست شده است تابستان رفتید پشت بام بخوابید حیاط همسایه را نگاه کردید زن همسایه سرلخت باشد .

[ کان أنه ُ أنفـُسهم لیَس لذَی إن ّسمع َو البّصرَو فوءادکلُواولئک کان َهم مسئولا ] و چیزی را که به آن علم ندارید دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد .

گوش و چشم و دل و خطور قلبی . در قلب خود یک خطوری بکند نسبت به کسی بد گمان شویم . یکی در کوچه به زنی نگاه می کرد من خیال کنم او به نامحرم نگاه کرده است در قیامت از من می پرسند . ممکن است به خواهرش یا عمه اش نگاه می کرده است . ما نمی توانیم بگو ئی فلانی به زن نامحرم نگاه کرد . باید حمل بر صحّت بکنیم . خیلی گرفتاریم ما خیال می کنیم اگر نماز بخوانیم روزه بگیریم تمام شد . به قدری مسئولیت شرعی داریم که باید خود را حفظ کنیم . ما به استاد اخلاق نیاز داریم .

بی پیر مرَو تو در خرابات

هــر چـند سکندر زمانـی

کسی باید ما را میزان کند . همان طور که هوا گاهی اوقات زیر صفر می رود گاهی بالا می رود . حالا ما هم روحیه مان بالا و پائین می شود باید کسی باشد به ما بگوید : تنظیم کن روحت را ، اولیای خدا وقتی به انسان می رسند می گویند . بعضی ها نورانی هستند ولی گاهی نماز صبح ش فضا می شود یا قبلان نماز شب می خوانده حالا نماز صبح ش هم قضا می شود و روح ش تاریک می گردد چون گناه در اعمال انسان اثر می گذارد .