×

ماه رمضان اول سال

شماره : 1531
تاریخ : 7 می 2019
1,537 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4.7 مگابایت
7 دقیقه و 41 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

ماه رمضان آغاز سال تربیتی است.ما سال های مختلفی داریم : سال شمسی ؛ سال قمری ؛ سال خمسی ؛ سال شمسی با بهار وطبیعت آغاز می شود ؛ سال قمری اول محرم هرسال آغاز می شود ؛ سال میلادی : در ایام خاص خود (زمستان) برای مسیحی ها وکسانی که این سال رو قائل هستند آغاز می شود ؛ سال خمسی هر کسی سال درآمدش است . اما در احادیت داریم ماهِ رمضان آغاز سال است ؛ این که در روایات آمده است : ماه رمضان آغاز سال است اول سنه هست .

حدیث هست : شاید منظور این است که : اول سال تربیتی است ؛ اول سال خود سازی است ؛ اول سال اصلاح وترقی است .همان طور که طبیعت دربهار نو می شود و همان طور که مال انسان درآغاز سال خمسی پاک می شود ؛ سال رمضان هم که گفته شده اول سال هست سال : روح است ؛ نه سال طبیعت ؛ نه سال مال ولذا ماه رمضان را اول سنَه گفتند .رمضان بازشدن درب دانشگاه خود سازی است این دانشگاه هم همه دانشجویش هستند .حالا یکی واحد زیادی م‌ی گیر : خود سازی اصلاح آمرزش تطهیر مال ؛ یکی واحد کمتری می گیر یکی در این دانشگاه ارتقاء به مراتب عالی پیدا می کنند . بلاخره باز شدن یک دانشگاه گسترده ی تربیتی است ماه مبارک رمضان . ماهِ گسترش سفره است آن هم چه سفره ای .

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : این سفره را تا حالا نه کسی دیده است و نه کسی شنیده است و نه به قلب کسی خطور کرده است .خدا یک سفره ای دارد چیزهایی دراین سفره قراردارد که هیچ چشمی تا حالا آن را ندیده ؛ چیزهای دراین سفره قرار دارد که تا حالا گوشی نشنیده ؛ خوب ما نعمت های بهشت را شنیدیم : (نهر ؛ قصر ؛ هور ؛) هستند و در قرآن آمده است ولی این را می گوید : نه گوشی شنیده است ونه چشمی دیده است ! شما هر چقد هم فکر بکنید به ذهن تان نمی آید چون شما هر چی فکر بکنید همین چیزها به ذهن تان می آید : همین چیرهایی که درآیات وروایات خداوند ذکر کرده اس . فرمودند: این سفره را فقط یک گروه سرش می نشینند وآن هم روزه دارها هستند .این سفره ای که نه چشمی دیده است ونه گوشی شنیده است محتوای آن را ونه به قلب شان خطور می کند که چه چیزی سرِاین سفره است که واقعا” نمی دانیم چی هست !! فرمودند : این سفره ِ فقط روزه دارها برسرِش می نشینند.ماهِ رمضان یک چنین سفره ای است. حالا واقعا” اگر کسی در این سفره است ؛ یک وقت اگر جایی مهمانی غذا کم است خودی ها نمی خورند وبچه ها رو می گویند کمتر بدهید یک وقت زمان کم است و انسان دیر می رسد ولی یک سفره ای با این گستردگی اگر انسان جایش سرِش نباشد و نتواند چیزی از آن تناول کند خیلی محروم و غفلت است .سفره ای که زمان یک ماه و دایره گسترده و مواد هم فراوان اگر نتواند انسان از این سفره بهره ببرد این خیلی ضعف ونقص است .

ماه رمضان ماهِ فرصت یابی است ؛ فرصت آشتی با خدا هرکس قهر بوده جاش صلح است ؛ فرصت نظم و برنامه ریزی است ؛هرکس بی نظم بوده اینجا باید منظم باشد . اذان دارد؛ افطار دارد ؛ خوردن دارد ؛ آشامیدن دارد . ماهِ فرصت تقوا فرصت تقویت اراده ؛ آنهایی که می گویند : نمی توانیم اراده های خود قوی کنیم تصمیم می گیریم و زمین می خوریم ترک می کنیم وباز شروع می کنیم . به خدا قول می دهیم ولی زیرش می زنیم .توای که اراده ات نمی گذارد پیش همسرت حلالت بروی توی ماهِ رمضان روز از همسرِ حلالت اجتناب می کنید! پس می توانید از زن حرام هم غیر ماهِ رمضان اجتناب کنید . تو ای که اراده ات نزدیک غروب جوان ونوجوان که چشمانت دارد سیاهی می رود ولی دور برآب نمی روید! آبی که حلال ومباح است چون روزه هست اراده ات به تو می گوید : نرو ونمی روی . پس می توانید دنبال شراب و مواد مخدر هم ولقمه ی حرام نروید تو ای که وقتی کسی بهت چیزی می گوید :

حدیث داریم روزه دار وقتی فوشی می شنود اگر جواب بدهد ” سلام علیک ” پیغمبر اکرم صلی علی الله علیه و آله فرمودند: وقتی که به صائم فوشی داده می شود .اگر بگوید : سلام علیک روزه دارم ببخشید من جواب شما رو نمی دهم . فرمودند: این حجابی از نور است و مانع ای و در واقع یک سدی از رحمت خدا می آید و او را از آتش باز می دارد و می گوید: این خودش را کنترل کرد وخود را باز داشت . توای که از فوش از نگاهِ به نامحرم خودتا را باز می دارید .ماهِ رمضان تقویتِ فرصتِ اراده است ؛ فرصت آشتی با خدا است ؛ فرصت نظم وبرنامه ریزی است ؛ فرصت حسن خُلق و حس برخورد است . این سفرِ خیلی گسترده است ماهِ کمی نیست .

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی