×

صبر و تحمل در زندگی

شماره : 1396
تاریخ : 3 سپتامبر 2018
7,945 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4 مگابایت
11 دقیقه و 9 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی دکتر حورایی ◆

🔶‍ صبـر و تحـمـل در زندگـی 🔶‍

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: “قسم به آن خدایی که دانه را می شکافد و آفرینش را خلق کرد، (قسم امیرالمومنین برای ما لازم نیست بلکه به خاطر بیان اهمیت مطلب است) ، انسان مومن به هیچ وسیله ای به اندازه صبر و تحمل خدا را خشنود نمی کند و عصبانی نمی کند شیطان را.”

خیلی کار ها هست که موجب رضایت و خشنودی و رضوان خدا می شود؛ مثلا نیکی به پدر و مادر، مثلا نماز اول وقت، مثلا احسان به دیگران و کمک به نیازمندان. اما امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند، هیچ کاری به اندازه این کار خدا را خشنود نمی کند. هیچ کاری انسان مومن نمی تواند بکند که آنقدر خدا را خوشحال کند، که حلم و تحمل و بردباری می کند. این حلم از آن باید های فوق العاده مهم است.

حلم یعنی تحمل سلیقه دیگران، حلم یعنی تحمل خطای دیگران. بیشترین کاری که خدا را خشنود می کند و شیطان را عصبانی می کند حلم و بردباری است و به خاطر نداشتن همین صبر و بردباری خیلی از زندگی ها از هم می پاشد. در جایی و در عملی که گناه هست، باید تدبیری اندیشید یا مکان و شرایط را تغییر داد و عوض کرد، ولی در جایی که عمل گناهی صورت نمی گیرد ولی باب میل و سلیقه نیست، باید صبر و تحمل کرد. مثلا آقایی از کوره در می رود و فحش می دهد (طبق عادت)، اینجا باید تحمل کرد. اما وقتی او فحش داد و منم فحش دادم و لجبازی کردیم، اوضاع خراب می شود.

✅ چه کنیم که آدم صبور و بردباری باشیم؟

❶ فکر کردن به نتیجه کار. اینکه نتیجه تحمل چه بوده و نتیجه بی تحملی چه بوده. با کدام واکنش اوضاع بهتر می شود. در صبر و تحمل به آدم سخت می گذرد، بله. ولی کدام از آن واکنش ها آثار و نتیجه بهتری در زندگیمان دارند؟

❷ توجه به پاداش های الهی. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: “هر مردی به خاطر خداوند و به امید پاداش او در برابر بد اخلاقی همسرش صبر کند، خدای متعال برای هر روز و شبی که شکیبایی می ورزد، همان ثوابی را به او عطا می کند که به ایوب پیامبر (ع) در قبال بلایی که دید، عطا کرد، و در مقابل؛ گناه زن نیز در هر روز و شب به اندازه ریگ های ریگستان است. (زنی که مردش را اذیت کند، با گفتارش و با رفتارش)
بعدی: هر زنی که در برابر بد اخلاقی شوهرش شکیبایی ورزد، خداوند همانند ثواب آسیه، همسر فرعون را به او عطا می کند (دست و پای آسیه را با میخ کوبیدند به زمین گفتند از دین موسی دست بردار گفت برنمیدارم).”

❸ سومین چیزی که تحمل را در انسان تقویت می کند، توجه به این نکته و پذیرش این نکته است که هرکس مدلی دارد و شخصیتی دارد. نباید یک الگو از یک آدم خوب که در ذهن داریم، انتظار داشته باشیم همه مثل او باشند.

✨🌹✨