×
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الهم……واقعا” از خدای بزرگ طلب بکنید که : خدا یا ما را از چرک و کثیف های گناه دور کن .این مطلب خیلی قابل تامل و تفکر است درماه مبارک اینکه دَنَس و اغزال چیه که ما در روز سیزدهم ماه مبارک از خدا می خواهیم که خدایا : از این دَنَس و اغزال ما را دور کن .!مطلب خیلی ساده ای که علمای اهل تفسیر ما فرمودند : دَنَس یعنی کثافات باطنی که برای انسان رخ می دهد آن آلودگی های باطنی مثل : حسد ؛ کبر ؛ دروغ ؛ شهوات .اما اغزل اون نجاساتی هستند که در شرع ما بیان شده است .نجاسات ظاهری که مثلا” : می گویند : کافر نجس است سگ و خوک هم نجس است .شخصی که به خدا ایمان دارد در این روز از خدا می خواهد که هم اهل رعایت نجاسات طهارت باشد هم اهل حرام وحلال باشد و هم اینکه خدا او را از نجاسات باطنی دور کند .چرا از خدا می خواهیم که خدا ما را از این نجاسات دور کند ؟ نکته ی لطیفش این است که اگر انسان بخواهد همنشین ولی خدا شود همنشین شهدا و خدایای کریم شود باید از آلودگی ها خارج شود وگرنه اگر وجود انسان پر از گناه باشد جایی نداد برای نشستن با خدای کریم و انس گرفتن با امام زمان درد بعضی از ما همین است که وقتی نمی توانیم در نماز ؛ نماز به ما صفا نمی دهد ذکر و روزه به ما صفا نمی دهد .یک ساعت در جلسه ی دعا نشسته ولی یک زره دلش سمت خدا متمایل نیست چطور می شود همنشین خدا شویم وقتی که در آلودگی غوطه ورهستیم ؟

حضرت موسی پیغمبر فرمود : خدایا دور هستی یا نزدیک که صدایت بزنم ؟ ندا آمد که : پیغمبر من همنشین تو هستم .هرکسی یادِ من باشد همنشینش هستم. اگر ما یاد خدا هستیم و یاد خدا می افتیم اما آن اونس و حلاوت بودن با خدا و امام حسین و امام زمان (عج) را نداریم به خاطر اینکه آلوده است وجود مان هر کسی نگاه کند ببینید گرفتار چه چیزی است .بزرگترین وسوسه شییطان هم همین است که تلاش می کند با آلوده شدن ما و اینکه ما را آلوده بکند تا نتوانیم همنشین دعا و قرآن باشیم .

رحمت خدا برتمام شهدا. شهد ای عزیزی که وقتی به زندگی آنان نگاه می کنیم می بینیم الگو می گرفتند برای خودشان و خودشان را با آن الگو هماهنگ می کردند تا همنشینی آنان صفا بدهد . شهید آقا مهرداد عزیز الهی : این شهید بسیار عزیز و با برکت زمانی که فرمانده برگشت آقا مهرداد عزیز سن شما کم هست نباید جبهه باشید یک بغص قشنگی کرد و فرمود : جناب فرمانده اینجا بنویسید وامضاء بزنید که حضرت قاسم کربلا نبوده اگر ایشان نبوده و شما هم امضاء می کنید من هم از جبهه ها می روم . ببینید مهرداد خودش را با حضرت قا سم مقایسه می کرد او را الگوی خودش قرار داده بود .لذا شد شهید مهرداد عزیز الهی واقعا” عزیزِ خدا شد ! عیب ما خواهران و برادران این است که دم از خدا می زنیم ولی توی پاک کردن خودمان از این گناه هان تلاش نمی کنیم از این نجاسات ظاهری و باطنی دوری نمی کنیم . اما نکته ای که خیلی باید مدّ نظر قرار بدیم در بحث دَنَس ( کثافات و گناهان و چرک وآلودگی های باطنی)

یکی از این آلودگی ها که بلای جان خیلی ها شده و نا بود می کند انسان را بحث ” غیبت ” است . امام صادق علیه السلام فرمودند : غیبت انسان را از ولایت خدا و همنشینی با خدا و اولیای خدا درمی آورد و انسان را مستقیم تحت ولایت شیطان قرار می دهد . امان از غیبت . خیلی از این گناه بتر سید . پیغمبر خدا (ص) فرمودند : ای ابوذر از غیبت دور شو و به خدا پناه ببر که گناه غیبت از خیلی از گناهان بالاتر است حتی از زِنا چون خدای متعال توبه ی زِنا کننده را می پذیرد ولی غیبت کننده تا رضایت غیبت شونده را بدست نیاورد خدا از او نمی گذرد !

امام باقر علیه السلام در یک بیان بسیار عجیبی فرمودند : خدای متعال شخص غیبت کننده را در آخرت حقیرش می کند و در دنیا هم همینطور است . پناه ببریم به خدا از این گناه که انسان را گرفتار می کند . لذا واقعا” باید بگوییم : الهم …….. راهِ پاک شدن از دَنَس و اغزار چیه؟ چه بکنیم که دلمان زنگ نزند ؟ بهترین راه برای پاکی از دَنَس و اغزار این است که : توبه کنیم از اشتباها تمان ذکر استغفار بگیرید درشبانه روز واز خدا بخواهیم که : خدایا گناهان ما را ببخش توبه ما را قبول کن تا این آلودگی ها نماند در ما وقتی گناه بماند و گناه رو ی گناه جمع شود انسان را کثیف می کند انسان را از خدا دور می کند کاری می کند که بوی گناه انسان ؛ ملائک را آزار می دهد . دومین راهِ پاک شدن از این گناهان این است که : انسان در شبانه روز دقایقی را یاد مرگ بکند . خدا رحمت بکند آن عزیزِ ما را زمانی که چند روز از وفاتش گذشته بود ایشان را در یک حالتی دیدم ؛ دیدم تمامِ موهای سر وصورتش سفید شده است با تعجب پرسیدم فلانی شما که جوان بودید از دنیا رفتید چرا موهای سر و صورت تان اینقدر سفید شده است ؟ برگشت گفت : حاج آقا امان از این شب اول قبر ! زمانی که انسان را به قبر می سپارند این شب اول قبر انسان را پیر می کند !! عزیزانی که صدای من را می شنوید تامّل کنید در یادمرگ ؛ یاد مرگ انسان را محکم می کند انسان را به خدا نزدیک می کند و از گناهان دور می کند تلاش بکنید طهارت پیدا بکنید از چرک وآلودگی های باطنی و ظاهری