×

شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

شماره : 1544
تاریخ : 17 می 2019
1,135 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3 مگابایت
5 دقیقه و 13 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الهم جعلنی…….دراین روز بسیار بابرکت و روزی که مصادف است با وفات حضرت خدیجه “سلام الله علیها” مادر همه ی خوبی ها از خدای متعال طلب می کنیم که : خدایا من را در این روز از آنهایی قرار بده که اهل توکل هستند توکل می کنند به خدای بزرگ . روایت بسیار با برکتی از محروم فیض کاشانی (ره) داریم در کتاب شریف ” تفسیر صافی ” که فرمودند : پیغمبر خدا (ص) فرمودند : اگر مردم به یک آیه ی قرآن عمل کنند تمام کارهایشان حل می شود . وآن آیه در سوره ی مبارکه ی طلاق (آیه ی دوم) بسم الله الرحمن الرحیم من یهتق الله…….یکی از اسامی حق تعالی رّب بودن هست یعنی او تربیت می کند اما این تربیت شیوه دارد ؛ یکی از شیوه های خضرت حق تعالی این است که : گاهی خدای متعال بنده را گرفتار بلا می کند تا بنده با صبر این بلا به رشد برسد .مثل شخص بازاری که محتاج پول می شود تمام راه ها الظاهر بسته است و فقط راه حرام ربا باز است. در اینجا خدا ی متعال بنده اش را محک می زند که حالا تمام راه ها الظاهر بسته است آیا سمت نزول خوری و ربا می رود ؟ این امتحان حق تعالی است .

البته به تعبیر اساتید شاید در کل عمر هر کس فقط یک بار خدا امتحان سنگین از بنده اش بگیرد ؛ امتحان های زیادی هست اما امتحان سنگین بندگی گاهی در طول عمر مان برای هرکسی یک بار است و اگر در این امتحان بزرگ انسان شیرین کاری کند و بندگی خدا را بکند : خدا عاشق ش می شود و بنده را هم عاشق می کند .

رحمت خدا بر ” شیخ رجبعلی خیاط ” (ره) که اگر اهل معرفت شد و چشم ش به ملکوت عالم باز شد محصول شیرین کاری هست که در سن بیست وچهار سالگی انجام داد ؛ پا روی دل وشهوت ش گذاشت بعد گفت : خدایا بخاطر تو از این گناه می گذرم و تو تربیتم کن .از بغل حرام فرار کرد و به بغل خدا افتاد این تأثیر سدر در این سختی ها شهوات ومصیبات است . اما نکته اینجاست حالا که در مخمصه ها باید تکلیف انجام بدهیم چیکار کنیم تا زمین نخوریم ؟ در این روز دهم ماهِ مبارک مد گویئم : “الهم…….چه کنیم تا در مخمصه ها و مشکلات زمین نخوریم ؟ پیغمبر خدا (ص) فرمودند : به این آیه ی شریفه عمل کنید تا زمین نخورید . این آیه ی شریفه مال زمانی است که انسان گرفتار شده و در درون گرفتاری خدای متعال می فرماید : در این لحظه ای که گرفتار شدید به این آیه عمل کنید ؛ یعنی : ” ومن یَتَوَکّلَ علی الله وَ هُوَحَسبُ” در لحظه ی گرفتاری به خد توکل کنید .توکل یعنی چی؟ یعنی : تو بندگی ات را بکن و خدا خدایی اش را می کند .نگهدار سَرِ رشته تا خدا نگهدارد .این دعایی هست که امروز طلب می کنیم : “الَهّمَ جَعَلنی فیه مِنَ الّمُتِوَکِلّینَ علیک”.

برچسب ها
کلمات نام برده در سخنرانی