×

روزه داران واقعی

شماره : 1532
تاریخ : 8 می 2019
1,476 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3 مگابایت
5 دقیقه و 13 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

در شبِ معراج خطاب آمد که یا رسول الله نزدیک ترین حالت بنده های خدا به منِ خدا چه وقتی است ؟ چه لحظه ای بنده ی من به من نزدیک تراست ؟ فرمود خدایا آن چه لحظه ای است که بنده ها به شما نزدیک تر هستند ؟ ندا آمد که ای پیغمبر من (ص) : زمانی که بنده ام تشنه و یا گرسنه می شود و این گرسنگی و تشنگی را تحمل می کند یا درحال سجده گریان می شود. این لحظات بهترین و نزدیک ترین حالات بنده به منِ خدای متعال است برای همین است که می فرمایند : اصل این حالاتِ گرسنگی و تشنگی خود موجب قرب خدای متعال است .

در روایت آمده است که خداوند متعال به موسی پیغمبر فرمودند : آیا عمل خالصی برای من انجام دادید؟ فرمود : بله ؛ اینکه روزه گرفتم عبادت کردم ؛ به دیگران کمک کردم . فرمود : ای پیغمبرِ من عمل خالص برای من ِ خدا : آن عملی است که برای من ِ خدا گرسنه ای را سیر کنید‌ ؛ تشنه ای را سیر آب کنید ؛ مظلومی را اکرام کنید.شاید یکی از حالات ماهِ مبارک در تشنگی و گرسنگی ما این باشد : که ما متصل شویم به در خواست های خدا وند متعال که درد گرسنه ها وتشنه ها ومظلومین را حس کنیم . بعد خود را در آن قالب از خدا بخواهیم ؛ که خدا یا آن درد را به ما عنایت کن بعد خود کسی باشیم که خود را سیراب می کنیم و خود را غذا می دهیم .این حالت درخواست های الهی را در ما پرورش می دهند .شما دعای اول ماه مبارک را ببینید: الهـم…. خدایا روزه ام را روزه ی روزه داران واقعی قرار بده .چرا روزه داران واقعی !! مگر ما چند تا روزه داریم ؟

ما اگر بخواهیم روزه را تقسیم بکنیم باید بگوییم روزه برسه قسمت است : که قسمت(اول) آن روزه ی عام است : یعنی همین که انسان از آن چیزهایی که روزه را باطل می کند دوری کند به همین اندازه ” آب نخورد ؛ غذا نخورد وتلاش کند تا غسلی به گردن ش نیاید”روزه را اینطور محافظت بکنند. که این را روزه ی عام می نامند.قسمت (دوم ) روزه : روزه ی خاص می باشد یعنی علاوه براینکه مراقبت می کند تل روزه اش باطل نشود؛ مراقب چشم ش هم هست که نامحرم نبیند ؛ گوش ش حرف های باطل را نشنود ؛ زبانش غیبت نکند .اینها را هم مراقبت می کنند. واما قسمت (سوم) روزه : روزه ای هست که به نظر می رسد عنایت این دعا….منظور همین قسمت سوم باشد (روزه ی خاصِ؛ خاص) یعنی علاوه براینکه مراقب هستیم تا روزه ما باطل نشود همچنین مرا قب هستیم که اعضای بدن ما هم روزه باشند ؛ از قلب مان هم مراقبت بکنیم که غیراز یاد خدا چیزی در قلب ما جاری نشود. تمام لحظات ماهِ مبارک را مرقبت بکنیم به این آیه ی شریفِ. “بسم الله الرحمن الحیم ” …هر لحظه بدانیم که خدای متعال مراقب ما هست .این امور باعث می شود تا روزه ی ما واقعا” روزه ای باشد که در این دعا از خدای متعال طلب می کنیم. الهم ….. خدایا این دعا را شامل حال همه ما بفرما “الهی آمین”.