در روایت آمده است قبل از ظهور باطن خود را پاک کنید چون در هنگام ظهور امتحان هایی می شود خیلی ها که انتظارش را ندارند با مغز سقوط می کنند و به زمین می خورند . قبل از ظهور هرکس هرچه می تواند پنهان خود را پاک کند از برخی از عیوبی که ممکن است عرق خورها و شراب خورها نداشته باشند .
آقا بیاد آنها درست شوند اما منِ مومن مسلمان مسجد دیده جلوی آقا بیستم . اساسا” زندگی انسان از آغاز تا انتها صرف آشکار کردن بخش های پنهان وجود انسان است . زندگی ما در مسیر کمال چیزی جز پیدا کردن بخش های پنهان وجود نیست . دینداری چیزی جز پیدا کردن پنهانی های انسان نیست . امتحان های الهی فلسفه ای جز این ندارند برای اینکه پنهانی های انسان را آشکار کنند و خدا فرمود : من شما را برای امتحان کردن آفریدم .
یعنی اینکه خدا ما را آفرید تا نهان خانه ی دلِ خود را بجوریم ببینیم آنجا چه خبر است ؟ بعد فرمود : شیعیان ما خیلی می جورند هر روز نفس خود را محاسبه می کنند و اینکه اولیای خدا نیمه شب ها می روند و زجه می زنند گریه و زاری می کنند . امیرالمومنین مولود کعبه تا لحضه ی آخر عمر نگران است آیا بدی پنهان ی وجود نداشته باشد که او را نا مومن بمیراند . برای همین تا ضربت می خورد می فرماید : الان خیال م راحت شد من مومن و مسلمان از دنیا رفتم . مگر درون انسان چه خبر است که این قدر باید وارسی شود !!
امیرالمومنین شوخی نمی کرد تا رسول خدا او را دید گریه کرد در ماجرای خطبه ی شعبانیه صدا زد یا رسول الله چرا گریه می کنید ؟ فرمود : دیدم محاسن ت در رمضان به خون سرت خضآب می شود صدا زد من آن زمان دین دارم ؟ مشغول خود است که مبادا بدی در آن گوشه و کنار دل ش پنهان باشد !! این خودِ پنهان را پیدا کنیم . همه ما وقت بگذاریم . قبل از ظهور ایمان خود را در اعماقِ دلِ خود راسخ کنید . امتحان های دم ظهور هر کسی در دل ش غش باشد موجب غش و سقوط ش خواهد شد .