×

جدل بین زن و شوهر

شماره : 1467
تاریخ : 4 ژانویه 2019
2,766 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4 مگابایت
10 دقیقه و 54 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

🌹 متن سخنرانی دکتر حورایی🌹

می رویم سرغ یکی از نباید های زندگی ؛ یکی از نباید های بسیار مهم زندگی : جدل و بگو و مگو و بحث هستش. این بحث وجدل به اندازه ای که زندگی رو تیره وتار می کند مثل افعی باید از ش گریزان بود.”فرق بین جدل وگفت وگو”: تا زمانی که با فرزند خود با استدلال و منطقی صحبت می کنیم و او نیز استدلال ومنطق رو می آورد ؛ گفتگو نامیده می شود ؛

مثلا” من می گویم “الف درست است به این دلیل و او می گوید “ب”درست است به این دلیل و گاهی دلیل دیگری هم داریم ؛مثلا”من میگم” الف” درست است به دلیل دوم و او هم می گوید”ب”درست است به دلیل دوم .گاهی اوقات من اصلا” استدلال جدیدی ندارم و حرف تازه ای ندارم و همون حرف های قبل رو تکرار می کنم حتی با لحنی تندتر و عصبانیت اینجا دیگه جدله؛ تا زمانی که استدلال تازه ای داشته باشیم میشه گفتگو. هر وقت دلیل تازه ای نیست و حرف قبلی هست که تکرار می شود؛ اسمش جدله که باید ازش اجتناب کرد . آثار سوئی که جـدل داردبسیار وحشتناک است.

در روایت آمده است ؛ امام هادی علیه السلام فرمود: مجادله کردن دوستی دیرینه را از بین می برد. مثلا”یک زن و شوهر ممکنه ده سال باهم رفیق باشند بعدسر یک موضوعی که جدل می کنند و این بحث وجدل این دوستی ده ساله واین پیوند محکم و استوار را از بین می برد.کمترین چیزی که در مجادله هست “چیره جویی”ایست.یعنی انسان میخواهد حرفش رابه کرسی بنشاند و برهر چیزی تسلط پیداکند و همین باعث قطع رابطه است. مجادله احترام را ازبین می برد . فرقی نمی کند در این بحث حق با کیست و مهم نیست که چه کسی توی بحث بی احترامی می کند .منی که وارد مجادله شدم ؛ احترامـم ازبین می رود احترام تو از بین می رود.

حضرت علی علیه السلام فرمود : نتیجه ی مجادله : دشـمنی وکینه توزیست ؛ زمانی که انسان با فردی مجادله می کند آرام آرام کینه آن فردرا به دل می گیرد. حضرت علی علیه السلام فرمود: هرکس آبروی خودرامی خواهد باید بحث وجدل را رهاکند. چون وقتی به جدل کردن عادت بکنند؛ جلوی دیگران نیز شروع می کنند به جدل کردن درحالی که دیگران می فهمند این دو نفر دارند باهم جدل می کنند و در نتیجه آبروی این دونفر در جمع از بین می رود.

اکنون می رسیم به پاداش رها کردن جدل کردن : به ما دستور دادن باهم حرف بزنیم ؛ اما تا دیدیم داره بحث وجدل می شودما کوتاه بیایم حتی اگر حق با ما باشد. باز حضرت علی علیه السلام فرمود: “هیچ بنده ای به حقیقت ایمان نمی رسد مگر آنکه جدل را رهاکند در حالی که حق با اوست”.گاهی بین زن و شوهر فاصله ای هست و طرف مجادله می کند تا این فاصله از بین برود؛ درحالی که این فاصله با مجادله بیشتر خواهد شد. آنچه که با گفتگو به دست نمی آید؛ قطعا”با جدل حاصل نمی شود. اگر بخواهیم با جدل حرف خودرا به کرسی بنشانیم این باعث می شود طرف از ما کینه به دلگیرد و آثارش در زندگی نمایان می شود.

پیامبر اکرم (ص)فرمودند : شما از سه تا کار خود داری کنید من دربهشت سه تا کاخ را رابرایش ضمانت می کنم .

(¹ ) جدل نکنید حتی اگر حق باشما باشد.
(²) دروغ نـگویدهرچند به شوخی.(³)اخـلاقش را نـیـکو کند؛ یعنی گذشت و گشاده رویی و حِلم رو تمرین کنیم .این هم پاداش کسی که سه تا کار رو انجام ندهد.
(³)اخـلاقش را نـیـکو کند؛ یعنی گذشت و گشاده رویی و حِلم رو تمرین کنیم .این هم پاداش کسی که سه تا کار رو انجام ندهد .