×

توبه از گناهان ، تبدیل گناهان به حسنات

شماره : 1110
تاریخ : 11 ژانویه 2018
14,094 : بازدید
دانلود این سخنرانی
7.4 مگابایت
11 دقیقه و 20 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی حاج آقا عالی ◆

🔶‍ تبدیل گناهان به حسنات با توبه 🔶‍

〖 إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحًا فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحیمًا〗: مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدل می‏کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است ! (سوره فرقان ۷۰)

توبه نه تنها گناهان گذشته را پاک می کند، بلکه انقلاب ماهیت می باشد. گناهان را به حسنه تبدیل می کند. هیچ جای تردید و شکی نیست. بعضی ها می آیند از ما می پرسند که: اگر ما ده بار ، صدبار یک گناهی را تکرار کردیم (باز خدا ما رو می بخشد)؟ عزیز من عین همین را محمدبن مسلم از امام باقر پرسید: « آقا بارها ما یک گناهی را تکرار می کنیم، باز هم توبه میکنیم…

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر دفعه ای که شما تو قلبت پشیمان شوی نسبت به آن کاری که انجام داده ای، این توبه است و توبه ات قبول است. شیطان نیاید وسوسه کند که دیگه آب سرت گذشت، دیگه بارها توبه کرده ای، دیپه نرو خجالت بکش، این چیز ها رو شیطان وسوسه نکند.

مرحوم علامه طباطبایی تو تفسیر المیزان نکته زیبایی ذکر کرده است، اگر ما یک جا توبه بکنیم، اسم ما می شود تائب، خداوند متعال تو قرآن یکی از اسمائش توّاب است. توّاب صیغه ی مبالغه است، یعنی خیلی توبه کننده… علامه طباطبایی می فرماید وقتی ما یک توبه می کنبم خدا دو توبه میکند، یک توبه ی ما بین دو توبه خدا وجود دارد، توبه یعنی رجوع ، ابتدا خدا به دل شما توبه و رجوع می کند و شما در دلت احساس پشیمانی می کنی از گناه، بعد که احساس پشیمانی کردی، می گویی: خدایا ببخش! آنوقت خداوند دوباره به دلت رجوع می کنه و توبه ات را قبول میکند.

✅ پیغمبر فرمود، توبه واقعی پنج تا نشانه دارد:

❶ اگر کسی توبه بکند ولی حق الناس را بیخیال باشد، آبروی کسی را برده، دل کسی رو شکسته، حق کسی را خورده، اصلا به فکر آنها نباشه، تائب واقعی نیست

❷ اگر کسی توبه بکند ولی عبادتش را اضافه نکرد، توبه اش توبه واقعی نیست

❸ اگر کسی توبه بکند ولی تیپ و قیافه و پوشش را تغییر ندهد ، توبه ی واقعی نیست

❹ اگر کسی توبه بکند ولی رفقایش را تغییر ندهد.

❺ اگر کسی توبه بکند ولی اخلاق و نیت خودشو عوض نکند، توبه اش واقعی نیست.