×

تفسیر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

شماره : 1533
تاریخ : 10 می 2019
1,820 : بازدید
دانلود این سخنرانی
5.3 مگابایت
9 دقیقه و 10 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

اولین صیغیه دعای روز دوم با خدای متعال اینطور درد دل می کنیم که : اَلهّمَُ وَفِقنی…….خدایا به من توفیق عطاکن تا در انجام کارهایی که موجب رضایت شما می شود ورضایت شما رو به دست می آورد موفق باشم .پیغمبر خدا (ص) فرمودند : چند تا طایفه هستند قبل از اینکه ملائکه آنها را قبض روح شان بکند در همین دنیا از حوض کوثر آب می نوشند و خیلی هم عجیب است . یا رسول الله (ص) اینها کدام گروهستند ؟ آقا رسول الله (ص) فرمودند : کسانی که در تعلیم قرآن به فرزندان خود بکوشند چقد خوب است

مادرانی که در منزل فرزندان کوچک دارند در شبانه روز اوقاتی را تنظیم کنند و به این کودک شان قرآن آموزش بدهند و با کلام الهی آشنا کنند چقدر خوب هست فرزند مان گاهی اوقات صدای خواند قرآن را از پدر و مادر در منزل بشنود . هیچ امر به معروفی به اندازه امر به معروف عملی و در عمل خوبی ها را در ما دیدن نتیجه بخش نیست . زمانی که فرزندان در عمل ما زیبایی ها را ببینند عاشق زیبایی ها می شوند عاشق خدا می شوند .

دومین گروه : کسانی هستند که : پدر ومادر از آنها راضی باشند ؛ خوش به سعادت افرادی که توی این دنیا و حتی بعد از این دنیا همیشه مورد رضایت پدر و مادر هستند . پدر و مادر آنها را دعا می کنند .کسانی در زندگی خود را وقف محبت به پدر ومادر کردند.عالمی گریه می کرد به او گفتند : مادر شما مریض بود از دنیا رفت . چرا این همه بی تا بی می کنید ؟ جواب داد که ناراحت نیستم از اینکه مادرم از دنیا رفت چون مسیری است که باید همه آن را طی کنیم . دلم برای خودم می سوزد که توفیق خدمت به مادرم دیگر از من صلب شد .

دسته سوم کسانی هستند که : قبل از قبض روح شان از حوض کوثر خدا می نوشند .آقا رسول خدا (ص) فرمودند : زنی که موجبِ عضّت شوهرش باشد ؛ بزرگی و عضّت همسرش را حفظ بکند وزنانی که به زندگی خود ارزش بدهند ؛ زمانی که با حفظ حجاب و غیرت و بندگی خدا حفظ ناموس و ارزش ها می کنند اینان به همسرانشان عضّت می دهند. بنابراین : حالا این دعا خیلی قشنگ فهمیده می شود .خدایا مرا دراین روز موفقم کن تا آن کارهایی که تو راضی هستی را انجام بدم .پیامبر خدا (ص) فرمودند : اون چیزهایی است که خدای متعال دوست دارد واز ما انتظار دارد و موجب رضایت خداوند متعال می شود .در ادامه می فرماید : ….. خدایا دورم کن از آن کارها ی که تو را ناراحت می کند من دلم نمی آید تو از من ناراحت باشی من دوست ندارم خدایم از من دلش بگیرد! بدا به حالِ کسانی مغضوب خداهستند واز چشـم خدا می افتند ومورد غضب خدا قرار می گیرند .یکی از آن مطالب سنگینی که باعث می شود انسان از چشم خدا بیافتد ومورد غضب خد قرار بگیرد ؛ کسانی هستند که قطع رحم می کنند و صله رحم ندارند با فامیل و برادر قطع ارتباط کرده اند و با کوچکترین مطلب سالها از هم کینه به دل می گیرند اینها از چشم خدا می افتند . و روایات زیادی هستند که : ای مردم رحم کنید بهم تا خدا به شما رحم بکند .

استادی می فرمود: افرادی که دراین دنیا از چشم خدا می افتند : نشانه بارزشان این است که حال ندارند با خدا درد دل کنند میل ندارند سمت خدا سر فرود ببرند ؛ میل ندارند با امامان درد ودل کنند . همین که در گرفتاریها ی خود به سمت خدا زار می زنیم و خدا را صدا می زنیم مشخص که خدا خیلی ما را دوست دارد معلومه که در در گاه خدا جایگاه داریم ؛ و گرنه بنده ای که مورد غضب خدا باشد اصلا” حال ندارد با خدا حرف بزند ؛ حال ندارد با امام ها درد ودل بکند و حال ندارد به سمت امام زمان (عج) دست بلند کند .اینها توی این دنیا نشانه های انسانهای مغصوب خداوند هستند. لذا متأسفانه می بینیم چقد افرادی هستند که اصلا” میل بندگی ندارند حتی به بدترین برخورد با اهل بیت علیه السلام وخدا ی متعال دست می زنند و اصلا” هم ناراحت نمی شوند.اینها در آخرت هم یک نشانه دارند ؛ آخرت هم که می شود زمانی که از اینها می پرسند پیغمبر شما چه کسی بود یا در شب اول قبرشان از آنها می پرسند پیامبر تان چه کسی بود ؟ در روایت آمده بعضی از اینها صد سال از مرگشان می گذرد ولی یادشان نمی آید که پیامبر شان چه کسی بوده است!! هر وقت ملائکه خدا از اینها سئوال می کند که پیامبرتان کی بود در دنیا به کدام پیامبر اعتقاد داشتید؟ بعد از صد سال تازه اینطور نشان می دهند که کسی بود که یک کتابی برایشان نازل بود اما اسم ش را به یاد نمی آوردند! خدایااا…به حق این ماهِ عزیزت دورم کن از آن کارهایی که موجب می شود تا از من ناراحت بشوی و دورم کن از اونچه که موجب بشه مورد غضب تو قرار بگیرم . الهی آمین.