×

بیماری روح انسان

شماره : 1431
تاریخ : 1 نوامبر 2018
2,325 : بازدید
دانلود این سخنرانی
2.8 مگابایت
7 دقیقه و 23 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی حاج آقا حیدریان ◆

🍂 بیمـاری روح انسان 🍂

یکی از ظرفیت های وجودی که می تواند؛ باک معنوی ما را تا ابد پر بکند، همین سحرخیزی و مصداق بارزش نماز شب است؛ برای یک هیئتی بسیار بد است که نتواند خود را مزیّن به سلاح نماز شب مجهز کند، بلکه نقص هم داشته باشد. بعضی اوقات نه تنها نماز شب نمی خوانیم بلکه یک سری نقص هایی هم داریم، گاهی اسیریم! و اسیرِ بد زبانی؛ اسیر چشم هستیم؛ اسیر شنیدار؛ اسیر تعصبات و محبت های غلط هستیم و این اسارتها انسان را زمین گیر می کند.

پیامبر اکرم (ص) درخطبه ی معروف شعبانیه ؛آورده است که «نفس های شما و طهارت درون شما و آن روح و جان و قلب فطری شما، اسیر بعضی از اعمال تان می باشد. بعضی از عادت های زشت من را زمین گیر کرده است؛ این زنجیر های نفس من را از قرب الهی و رسیدن به رشد باز داشته است و آرزوهای طولانی ام و دنیا مرا گول می زند و شیطان از بیرون و نفسم از درون به من فشار می آورد؛ اینها عواملی هستند پرواز و پیشرفتم را از من می گیرند و این بسیار خطرناک است؛ بیماری ها و چالش هایی که امام سجاد علیه السلام بعنوان موانع ِ پرواز بر می شمارند: این بیماریها قابل توجه هستند؛ انسان های معمولی به این بیماری ها خیلی توجه ندارند؛ لذا اگر حواسمان را جمع نکنیم ؛ در اینجا کلاه سرمان می رود، دردهای که ما را از امام زمانی شدن و خدایی شدن باز می دارد!

تمام انسان ها درد های جسمی را می فهمند، مثلا دندان درد و درد پا و درد دست و قلب و درد اقتصادی مثل مسکن، اشتغال و همسریابی را متوجه می شود؛ ولی ای کاش دردهای معنوی و دلی خود را هم بفهمیم. پس اینجاست که اگر انسان حواسش نباشد ؛ گول می خورد؛ درد بدزبانی و کینه و غضب و سوءظن ؛ دردهایی هستند که انسان را سال ها در برزخ معطل می کند. باید آگاه باشیم ؛ که حسادت و کینه انسان را جهنمی می کند. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: فردا دوست خود را به چشم دیروز نبینید؛ ما حق نداریم نسبت به دیگران به صورت افسار گسیخته ؛ سوءظن داشته باشیم چون اینجور دردها انسان را جهنمی می کنند.