×

به خوبی دیگران توجه کنیم

شماره : 1408
تاریخ : 1 اکتبر 2018
2,853 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3 مگابایت
8 دقیقه و 9 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

◆ #متن_سخنرانی حاج آقا عالی ◆

🌻‍ به خوبی دیگران تــوجه کنیم 🌻‍

حضرت عیسی علیه السلام با دوستان خود از راهی؛ عبور می کردند. دربین راه، سگی مرده بود؛ به همین خاطر بوی تعّفن گرفته بود. زمانی که دوستان به سگ رسیدند ؛ بینی خود را گرفتند و اَه اَه کردند ازبوی تعّفن سگ. ولی حضرت عیسی علیه السلام وقتی رسیدند به سگ ؛ گفتند : به به! عجب دندان های سـفیـدی!! منظور اینکه حضرت؛ اون نقطه ی مثبت سگ رو در نظرگرفته بود. نسبت به مردم ومومنین هم نگاهِ مثبت داشتند، وبه هیچ کسی سوءظن نداشتند. در روایتی؛حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ای مسلمان! زمانی که یک بدی از برادر دینی خود می بینید؛ بهانه یا عذری برایش بتراشید. مثلا: اگر چند روز به شما زنگ نزد این را حمل بر بدی نکنید بلکه بگویید ؛ وقت نکرده است ویا گرفتار است بنابراین زمانی که شما نسبت به برادر دینی خود؛ نگاه مثبتی داشته باشید این دیدگاه شما باعث جلوگیری از غیبت می شود.

در کتاب(احتجاج) طبرسی این گونه آمده است که: شخصی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و به امام علیه السلام عرض کرد. یکی از دوستان شما منافق است. حضرت فرمودند: چطور؟ شخص عرض کرد: من پیش هارون الرشید بودمـ که هارون از دوست شما پرسید ؛ امام تو حضرت موسی بن جعفر است؟ دوست شما جواب داد ؛ خیر ؛ لعنت خدا بر من اگر این گونه باشد. خلاصه: این دوست شما جلوی شما خوبی شما رو می گوید و پشت سرشما بدگویی شما رو می کند. حضرت فرمودند :نه! این طور که می گویید نیست ؛ دوست ما جلوی هارون این جملات رو به کار برده برای حفظ جانش ؛ بعدش هم او گفته : امام ظلم من نیست. شاید منظورش این بوده!! بنابر این : می بینیم که حضرت این رفتار دوستشان را حمل برصحت می کردند و برداشت بدی نمی کردند.

اینکه بعضی اوقات خطور بدی رو نسبت به دیگران به قلب خود راه می دهیمـ. از خصلت های است که در وجودمان رخنه کرده ؛مثل حسد وسوءظن نسبت به دیگران. در روایت آمده است که: سه تا خصلت وجود دارد که انسان های انگشت شماری هستند ؛ این سه تا خصلت : { ۱ـ حسد ۲ـ سوءظن ۳ـ تطیر یا فال بد زدن } درآنها نیست. اما این سه خصلت ؛ درنهاد اکثر مردم وجود دارد ؛ در حالی که اختیارش دست خود انسان نیست ؛ و اما این سه خصلتی که گفته شد؛ زمانی بد می شوند که : انسان به آنها ترتیب اثر بدهد. مثلا: اگر کسی به ما سلام نکرد ؛ فورا بریم غیبت و بدگویی فرد رو بکنیم و بگوییم : این فرد متکبر است. اینجاست که گناه غیبت ؛ روی خودش رو به ما نشان می دهد. پس برای جلوگی از ترتیب اثر دادن به این سه خصلت یا مقابل به مثل نکردن. در روایت های گوناگونی آمده است که زمانی که چیز بدی از دیگران به ذهنت خطورکرد اعتنا نکنید به آن، و سریع از او چیزی که دیدید بگذرید. اگرنسبت به دیگران دچارسوءظن شدید ؛ هیچ وقت قضاوت نکنید و زمانی که به کسی حسادت کردید ؛ دیگه بهش ڟلم نکنید(ترتیب اثر ندهید). بنابراین زمانی که حسادت وسوءظن به طور بی اختیار سراغ ذهن وقلب ما می آیند؛ خیلی خطر ناک و ضرردار نیستند؛ بلکه زمانی ضرردارند که ما بخواهیم در برابر این خصلت ها مقابل به مثل بکنیم و به این خصلت ها ترتیب اثردهیم. چون کمتر کسی هست که از این سه خصلت خالی باشند ؛ پس بنابراین مهم این است که ما به این سه خصلت {حسادت سوءزن و فال بد زدن } جامع عمل نپوشانیم و به مرحله اجرا و عمل نرسانیم .