×

نافله نماز ها

شماره : 1594
تاریخ : 27 جولای 2019
2,688 : بازدید
دانلود این سخنرانی
4.2 مگابایت
6 دقیقه و 50 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

برای بعضی ها نماز ؛ یک چهارم نماز می رود بالا ؛ برای بعضی ها یک هشتم می رود بالا ؛ برای بعضی ها نصف ش می رود بالا و یا از نصفه بیشتر ؛ به همان مقدار که توجه در نماز نکرد همان مقدار می رود بالا .

خدا خیلی آقاست …یکی نماز می خواند یک هشتم می رود بالا یعنی هفت هشتم حواس پرتی بوده است یک هشتم حواس ش جمع بوده است یا ربع نماز می رود بالا یعنی سه چهارم نماز را حواس پرتی داشته ؛ یک چهارم ؛ همین طور تا آخر کار . پس این نماز ؛ نماز ناقص هست. یک هشتم ؛ یک چهارم ؛ یک سوم ؛ کمتر یا بیشتر قبول شد بقیه قبول نشد ؛ این نمازی که بخشی از آن نرفت بالا ؛ معراج المومن نیست که بالا ببرد شما را .
این نمازی که خدا اعتنایی به آن ندارد .خداوند به کرم و لطف و آقایی اش برای اینکه به ما ضعفای بدبخت را کمک بکند ؛ در کنار ِ واجبات نماز ؛ نافله را گذاشته است .این نافله تکمیل می کند کمبود نماز را . اگر نافله نماز بیاید نمازت قبول شده است ؛ اگر نمازتان قبول بشود نور را برایتان واریز می کنند نور واریز شود عامل باز دارنده را به شما دادند ؛ حالا می توانید از گناه پرهیز کنید و بالاتر بروید .

پس نماز باید کنارش یک نافله باشد واجب نیست ؛ نخواندید هم نخواندید کسی با شما کاری ندارد اما اگر نافله نخوانید با این نمازی که اکثرش قبول نشد و فقط بعضی از آن قبول شد . با این نماز نمی توانیند سیر معنوی داشته باشید . یک کاری باید بکنید تا نماز را پیش خداوند قبول کنید این نماز که قبول شد حالا نورش را برایتان واریز می کند . چطور قبول می شود ؟ بواسطه ی نافله .
نافله ی صبح و ظهر و عصر و مغرب را بخوانید اینها کمبودها را جبران می کند . در روایت آمده است : حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند : خداوند نافله را واجب کرده است تا به برکت نافله آنچه از نماز خراب شد جبران شود . نماز همه ما درب و داغان است . خداوند به فضل و کرمش نافله را آورده است تا این نافله کنار نماز واجب قرار بگیرد تاهرچه این نماز واجب کمبود داشته باشد نافله این کمبود را جبران کند .
بازهم اگر به کرامت و آقایی خدا نگاه کنیم نافله ؛ نافله است قبله شرط نیست .ایستادن شرط نیست توی راه هم می شود نمازنافله را خواند سجده و رکوع هم شرط نیست می توانید با اشاره نماز را بخوانید حتی پشت به قبله هم می توان نماز خواند !!حمد خالی هم کفایت می کند خداوند همه ی اینها را آورده تا شما با کمال آسانی نماز نافله را بخوانید و نافله را کم نیاورید .
بعضی از علما زمانی که می خواستند مسجد بیایند توی راه نافله ی ظهر را می خواندند باز از مسجد تا خانه نافله ی عصر را می خواندند در بین را ه حتی اگر کارهم داشته باشید می توانید بشکنید کارتان انجام بدید و نماز عصر را دوباره شروع کنید . راه برایتان باز است به هر حال سعی کنید بخوانید این نماز نافله را ؛ گرچه توی راه باشد پشت به قبله باشد بدون سوره باشد بااشاره ی سر و حتی اشاره ی پلک دوتا سجده را بجا بیاورد. با این نافله نماز را از شما قبول می کنند .
زمانی که واجب قبول باشد نورش را برای تان واریز می کنند ؛ نور که واریز شد ؛ شد عامل بازدارنده تا به گناه نیفتید . خداوند متعال کار را برای ما خیلی آسان کردند تا ما بتوانیم این نوری را که در برابر جذبه ی گناه ما را نگهدارند بتوانیم ایسادگی بکنیم . بنابراین خداوند خیلی آقاست و با کرامت که تمام اثباب را برای ما فراهم کرده است تا ما تنبل ها یک تکانی به خود بدهیم و یکم بالا برویم .