×

ریا، آفت عمل

شماره : 1583
تاریخ : 30 ژوئن 2019
2,425 : بازدید
دانلود این سخنرانی
3.2 مگابایت
5 دقیقه و 6 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

حضرت امام موسی ابن جعفر علیه السلام فرمودند: یا هُشام! «هِشامُ! لَوْ کانَ فى یَدِکَ جَوْزَهٌ…» اگر در مشت خود گردو دارید، مردم نمی دانند شما در دستِ خود گردو دارید؛ مردم فکر می کنند شما در دست خود لوءلوء، الماس و جواهر دارید. هیچ نفعی به حال شما ندارد، شما خود می دانید که در مشت تان گردو هست ! یعنی شما تقوا و اخلاص و نورانیت ندارید و یک ظاهر گول زنی دارید مردم فکر می کنند که خبری هست. اندیشه و تفکر و تصور مردم، گردوی توی مشت شما را جواهرش نمی کند.

اما اگر واقعا در دست خود لوءلوء داری؛ مردم فکر می کنند که تو در مشت خود گردو داری، به حسابت نمی آورند ، تحویلت نمی گیرند و جزء خوبان نمی دانند شما را ، در اجتماع مطرح نیستید، اما خود می دانید که در دست خود لوءلوءِ اخلاص و تقوا دارید ، هیچ ضرری به حال شما ندارد. نوعِ ما مردم گردو هم نداریم . اما دلخوش کرده ایم به این تعارفات و گفتارها که یک عمری با این حرف ها سر می کنیم، خدای نکرده وارد عالم برزخ می شویم، با دست خالی میبینیم هیچی نداریم!!

میرزا اسماعیل ارباب رضوان خدا بر ایشان باد، هفتاد سال در خانه اش روضه بود؛ حالات خوشی داشت . با ایشان سفری رفتیم مسافرت در شهرستانی منبر می رفتیم میرزا هم همراهِ ما بود. شبی مجلس خیلی خوب بود، حال و هوایی بود، آمدیم مسجد جامع آن شهرستان، میرزا ، منحنی و قدش خمیده بود ، دستش در دست ما بود و دست دیگر هم به عصا تکیه زده بود و می آمد ، برف می آمد ، حیاط مسجد جامعه را رد کردیم و رسیدیم در ماشین برگشت و یک نگاهی به من کرد و گفت: چه منبر خوبی رفتید!! گفتم خدا قبول کند. فرمود: نفتالین بزنید بید نزند!! عمل صالح ، نفتالینِ اخلاص می خواهد، اگر نداشته باشد بید می زند. در زمان قدیم زنان صندوقی داشتند پارچه ها را داخل صندوق می گذاشتند لای پارچه ها نفتالین می پاشیدند، که تابستان هوا گرم است، پارچه ها بید نزند . بید های عمل خالص: یکی #ریا هست، یکی #عُجب است، یکی #دروغ است، یکی #کبر است یکی #حسد است .