×

دو جریان در آخرالزمان

شماره : 1673
تاریخ : 6 نوامبر 2019
2,568 : بازدید
دانلود این سخنرانی
5.4 مگابایت
9 دقیقه و 28 ثانیه
ارسال نظر
متن سخنرانی
متن سخنرانی

ائمه ی بزرگوار ما برای دوران غیبت یعنی الان که ما داریم زندگی می کنیم (غیبت کبری) که تغریبا” هزارو دویست سال دارد می شود . ائمه ی ما نگران این دوران بودند و در روایات اهل بیت دوتا فرهنگ برای این دوران تعریف شده .

(۱) یکی فرهنگ انتظار

(۲) یکی فرهنگ ابتذال

یعنی دوران غیبت که امام دراختیار مانیست پیش بینی ائمه و روایات ما این بوده است که مردم در دوران غیبت خودبخود به دنبال دوتا جریان پیش می روند . یکی جریان انتظار که گفته شده است افضل اعمال است . جریان دوم جریان ابتذال است . ابتذال فرهنگ مقابل انتظار است یعنی جریان انحراف و سقوط ، حالا چه ابتذال عقیدتی چه ابتذال اخلاقی چه ابتذال فرهنگی و اقتصادی .

شما اگر روایات ما را رصد کنید می بینید حتی ائمه هم برای این دوران نگران بودند و دعاء وگریه کردند پیش بینی کرده اند که همچین اتفاقاتی در دوران غیبت بیفتد . اسبق این نواتب می گوید من به خدمت آقا امیرالمومنین رفتم دیدم بر روی زمین نشسته اند و دارند گریه می کنند گفتم آقا چرا دارید گریه می کنید ؟ فرمودند : چقدر دلم می خواهد مهدی را ببینم ، چقدر دلم می خواهد یارانش را ببینم بعد فرمودند : گریه من برای این است که در آن دوران شرایط حفظ دین سخت می شود عده ای ایمان خود را از دست می دهند عده ای سسُت می شوند بخاطر غیبت طولانی ثبات قدم خود را از دست می دهند من نگران این هستم .

همان شخص می گوید : روز عیدی بود به خدمت امام صادق علیه السلام رفته بودم دیدم دارند گریه می کنند اینها همه قبل از تولد امام زمان است . وجود مقدس امام صادق علیه السلام همین مطلب را تأکید کرده اند که دوران ، دوران ِ سختی است چون جریان های انحرافی فعال می شوند . یکی سعی می کند عقیده ها را مورد هجمه قرار دهد ، یکی سعی می کند اخلاق را مورد هجمه قرار دهد ، یکی سعی فرهنگ مردم را مورد هجمه قرار دهد با این جریانات فراوان انحرافی فرهنگ ابتذال کار خود را انجام می دهد بعد این شیعه هست که فرهنگ انتظار را روز به روز گسترش دهد با همین دعاهای ندبه و توسلات و مطالعه و ارتباط با علما تا آن فرهنگ ابتذال بر این فرهنگ انتظار غالب نشود .

آن ابتذال به این انتظار لطمه نزند . همین دعای ندبه ای که می خوانید اگر توجه کرده باشید سی و هشت تا( عین َ )داخل اش دارد .های می گوئید عین … چند تا از این (عین) ها مربوط به فرهنگ ابتذال است یعنی امام زمان یک بخش عمده ای از وقت شان هنگام ظهور صرف مبارزه با همین ابتذال می شود . کجاست آن آقای که بیاید با انحراف مبارزه کند ،کجاست آن آقایی که بیاید با فسق و گناه و طغیان مبارزه کند ، کجاست آن آقایی که بندهای کذب و دروغ و افتراع را در جامعه از بین ببرد و نابود کند ؟ معلوم است بناء های شرک و نفاق و عصیان طغیان زیاد می شود .

کسانی که می خواهند فرهنگ ابتدال را در جامعه زیاد کنند زیاد هستند از همان اول فعال بودند ، نه همین حالا حضرت موسی چهل روز به میقات رفت و برگشت سامری قوم ش را گوساله پرست کرد حضرت موسی بود این انحراف عقیدتی ایجاد شد . حضرت لوط حضور داشت عده ای این قوم را به گناه هم جنس گرایی کشیدند و منحرف کردند ، حضرت شعیب حضور داشت گناه کم فروشی و اقتصادی در جامعه اش گسترش پیدا کرد عده ای به دنبال این معصیت ها افتادند .

حضرت عیسی این مریم حضور داشت عده حائر به علوهیت او شدند یعنی با حضور انبیاء هم این انحرافات بودنداند . جریان های انحرافی ساکت نمی شوند . امام هشتم علیه السلام حضور داشت یک عده ای واقفیه را درست کردند گفتند : ما هفت تا امام بیشتر نداریم ، امام کاظم حضور داشت عده ای اسماعیئله را درست کردند و گفتند : ما شیش تا امام بیشتر نداریم امام های بدی را بر روی افراد دیگری بردند ، امام باقر و صادق علیه السلام حضور داشتند زیدیه درست شد که کیسانیه درست شد . این قصه ها در طول تاریخ همیشه بوده است با حضور امام ، حالا که امام در بین ما نیست به حسب ظاهر حضور دارند و ظهور ندارند دسترسی نداریم طبعا” این جریانات انحرافی بیشتر می شود .

مخصوصا” که زمان طول کشیده است تمام امامت ائمه ما ، یازده امام دویست و پنجاه سال است یازده ی هجری امیرالمومنین علیه السلام به امامت رسیدند دویست و شصت امام عسکری شهید شدند می شود دویست و چهل و نه سال . اما الان دوران غیبت چقدر است ؟ تغریبا” دارد پنج برابر یازده امام می شود یعنی نزدیک دوازده قرن است . تمام یازده امام دوقرن و نیم امامت شان بود بعضی از ائمه ی ما شیش سال امامت داشتند مثل امام عسکری ، بعضی هفده سال مثل امام جواد علیه السلام پرُ ِپرُ امام صادق علیه السلام بود که سی و چهار پنج سال .